sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הבריטי , המנגנון הציוני , המנגנון של מדינת ישראל בתקופות שונות . היו גם תופעות שחצו גבולות של תקופות . מפועלים ערבים מנעו חברות מלאה בהסתדרות העובדים העבריים במשך 46 שנה ( 1920- , ( 1966 כלומר , לאורך כל תקופת המנדט , אך גם בעשרים השנים הראשונות לאחר הקמתה של מדינת ישראל . גם תופעות של העסקה באמצעות קבלנים מתווכים ( ראיסים ) שרירות וקיימות מתקופת המנדט ועד היום . העובדים השכירים הערבים משלמים מחיר כלכלי וחברתי כבד עקב המדיניות והפרקטיקה המתמשכות של אפליה . 75 שנים חלפו מאז פרסמו הבריטים ב 1938 נתונים על הפערים בשכר בין פועלים יהודים וערבים ועד לפרסום הנתונים על הפערים האלה בשנתון הסטטיסטי , 2013 והדמיון בין הנתונים חושף את השיטתיות הטמונה באפליה מתמשכת , המעוגנת במשטר החברתי . בחרתי להשוות את הפער הלאומי בין השכר הממוצע ששולם בשנות ה 30 של המאה ה 20 לפועל מתכת - מקצוע מתקדם ומועדף באותה תקופה , לבין השכר ששולם בתחילת העשור השני של המאה ה 21 לבעלי השכלה של 16 שנות לימוד ויותר - רמת השכלה גבוהה ומתוגמלת בשוק העבודה העכשווי . והנה התוצאה : לפי נתוני הממשלה הבריטית בפלשתינה , ב 1937 היה שכרו של פועל מתכת ערבי % 69 משכרו של פועל מתכת יהודי . לפי נתוני הלמ " ס , ב , 2012 היה שכרו של עובד ערבי בעל השכלה של 16 שנים ויותר - % 66 משכרו של עובד יהודי בעל השכלה דומה . לכך אפשר להוסיף , כי לפי נתוני הלמ " ס , ההכנסה הממוצעת לחודש עבודה של שכיר ערבי ב 2012 הייתה % 62 מהכנסתו הממוצעת של שכיר יהודי . הדמיון הרב בין נתוני הפער הלאומי בשכר אינו מקרי . הוא מלמד , כי התמורות הכלכליות והחברתיות העמוקות , שהתחוללו במהלך 75 שנה , לא הובילו לביטול האפליה של השכיר הערבי , אלא גלגלו אותה גם לעבר מקצועות הדורשים מיומנות והשכלה גבוהה . גם במדינת ישראל של המאה ה 21 נשתמרו בשוק העבודה סימני היכר של ניצול קולוניאלי המקבע פערים כלכליים לפי מוצא , וזאת בתנאים של עלייה כללית ברמת ההכנסה ושינויים מהותיים בהרכב הענפי והמקצועי של השכירים . הקפיטליזם הישראלי משמר את מעמדם הנחות של העובדים הערבים ואת השכר הנמוך יחסית שהם משתכרים משום שהם ערבים .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help