sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

יסוד : כבוד האדם וחירותו ועל חוק יסוד : חופש העיסוק , שנחקקו בשנת . 1992 מעבר מהגדרת המדינה כ " מדינת העם היהודי " ל " מדינה יהודית ודמוקרטית " , עם דגש על הצורך בחיזוק המרכיב הדמוקרטי במתח שקיים בינו לבין המרכיב היהודי . המשא ומתן עם הנהגת העם הפלסטיני , שהוביל להכרה באש " ף ולחתימה על הסכמי אוסלו , שינו בצורה מרחיקת לכת את האווירה בין שני העמים ויצרו הפוגה ( ואף אופוריה ) בכל הנוגע ליחסים עם הסביבה הערבית בכלל ועם העם הפלסטיני בפרט . הסכם אוסלו היה אמור להוביל לעצירת מפעל ההתנחלות ולהחזרת שטחים פלסטיניים לבעליהם . תהליך זה נקטע כאשר נרצח ראש הממשלה דאז , יצחק רבין , בידי איש ימין שהצהיר בגלוי על התנגדותו למדיניות של ראש הממשלה . הצטרפות נציגי המיעוט הערבי בישראל אל ה " גוש הפרלמנטרי החוסם" בכנסת ה , 13 אשר מנע את התפרקותה של ממשלת רבין ואפשר לה לנהל את מדיניותה עד יום הירצחו , כולל האפשרות להעביר את הסכמי אוסלו בכנסת . ההתפתחויות הללו שיקפו שני תהליכים מנוגדים בהוויה הישראלית : מצד אחד , תמורות שחיזקו היבטים דמוקרטיים של השלטון , את שלטון החוק , את הביקורת השיפוטית , את שיתופו של המיעוט הערבי בחיים הפוליטיים ואת חיזוק מעמדו הפוליטי והחברתי ומצד שני , תגובת שרשרת מצד כוחות הימין בישראל , שהחלה ברצח ראש הממשלה ונמשכת עד עצם כתיבת שורות אלו . תגובה זו נועדה לחזק את יהדותה של המדינה , על ידי כינונו של מערך פריבילגיות המוענקות לרוב היהודי ובאמצעות חיזוק מפעל ההתנחלות והרחבתו , במטרה לסכל כל אפשרות של משא ומתן עתידי שיתבסס על חלוקת הארץ בין שני העמים . שינויי עומק אלה לא התאפשרו ללא פגיעה קשה במיעוט הערבי ובזכויותיו , כפי שנפרט בהמשך . השלטון הנוכחי בישראל שואף , בין היתר , לשרטט מחדש את היחסים שבינו לבין המיעוט הערבי בישראל , ואף לקבוע כללים וחוקים חדשים למעמדו . על רקע זה מתקיים הדיון העיקש על העברת " חוק הלאום " בכנסת , למרות התנגדותם של אנשי משפט ופוליטיקאים בכירים . חוק זה אמור להבטיח את עליונותו החוקית והחוקתית של הלאום היהודי , תוך פגיעה מכוונת ומוצהרת במעמד המיעוט הערבי ובזכויותיו האישיות והקולקטיביות . על פי ההצהרות המוקדמות של שריה , הממשלה שהורכבה בחודש מאי 2015 צפויה אף לנקוט בצעדים נוספים שיחמירו מגמה זו .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help