sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

קפה עם קפטן המטוס החטוף לאנטבה מסע אישי לריביירה הצרפתית אבנר אברהם | גמלאי המוסד , אוצר ומפיק תערוכות בארץ ובחו " ל avner @ aavner . com טיסת אייר פרנס המריאה מתל אביב בשעות הבוקר . היעד : פריז . לא מדובר באותה טיסה דרמטית , שנחטפה לאנטבה בשנת . 1976 מדובר בטיסה רגילה שמטרתה להגיע לניס , העיירה הציורית השוכנת בריביירה הצרפתית . לא תכננתי לטוס באייר פרנס , אך באופן די טבעי , סוכן הנסיעות בחר בחברה זו עבורי . המשימה הייתה להיפגש עם מישל בקוס , קפטן מטוס אייר פרנס שמטוסו נחטף אי אז , כדי ללחוץ לו את היד , להעניק מתנה , להצטלם איתו , לומר תודה . במתחם מגורים יוקרתי טובל בירוק , על גב הר המשקיף על ניס , מתגוררים בקוס ורעייתו רוזמרין , שזה עתה חגגו 60 שנות נישואין . מולי ניצבה אישה מרשימה שחצתה את גיל . 80 " נולדתי בגרמניה , עבדתי בחברת התעופה לופטהנזה כדיילת קרקע ובהמשך עברתי לעבוד כדיילת על טיסות אייר פרנס בגרמניה " , היא מספרת . מישל הבחין בה ולא עבר זמן רב עד שהפלרטוט הפך לסיפור אהבה ולהצעת נישואין . " אני רוצה לראות עולם ולטייל בטרם אתחתן " , היא אמרה לו , והוא הבטיח לה שיחד איתו תראה עולם . הבטיח - וקיים . הקשר עם בקוס נוצר בעקבות תערוכה שאצרתי והוצגה בשנת 2011 במטה " המוסד " . התערוכה נדדה ובשנת 2015 נפתחה במרכז רבין , באירוע מרגש בהשתתפות ראש הממשלה , החטופים , הלוחמים וגורמי ממשל שונים בעבר ובהווה . אחד התפקידים המודיעיניים במבצע היה איסוף המידע הפנימי והעדכני מהחטופים הזרים ששוחררו והגיעו לפריז לאחר החטיפה . אנשי המוסד נתקלו לעתים בסירוב , ובמקרים אחרים ברצון לשבת ולספר הכל כבר בשדה התעופה . המפגשים נערכו בחלקם בבתי החטופים . הקפטן קיבל יעד חדש - בנגאזי , לוב בין אלה שחקרו אנשי המוסד היו בני הזוג קופמן . הם סיפרו כי לאחר ששוחררו הוצגה בפניהם סכימה של הטרמינל והם התבקשו לצייר ולפרט את כל שידוע להם . בני הזוג גרים בטולוז ומחזיקים בדירה בתל אביב , ולאחר שהגיעו ארצה לפתיחת התערוכה , הם נפגשו עמי בכל חופשה שלהם בארץ . הם אלה שחיברו אותי לחטופים נוספים החיים בצרפת ולמישל , קברניט המטוס . במקביל החלו להגיע לתערוכה מבקרים רבים , בהם אנשי מוסד שנטלו חלק בחקירות בפריז וידעו להשלים את הנקודות החסרות בסיפור . לדבריהם , קולות מוזרים שבקעו מתא הנוסעים הובילו את קפטן בקוס לבקש ממהנדס הטיסה לגשת ולבדוק במה מדובר . תוך זמן קצר התפרץ לתא הטייס מפקד החוטפים , גרמני במוצאו בשם וילפריד בזה . הוא הצמיד אקדח לראשו של בקוס והזהיר אותו לא ללחוץ על כפתור המצוקה . הוא נטל לידיו את מערכת השמע והמיקרופון והכריז - " אני הקפטן " . ההוראות שנתן החוטף לבקוס העידו על שליטה והיכרות בסיסית עם תא הטייס . הוא נתן לבקוס הנחיות מדויקות לגבי גובה וגם יעד חדש - שדה התעופה בבנגאזי , לוב . את שיחת הטלפון הנוראית שקיבלה ב - 27 ביוני 1976 בשעות הצהריים רוזמרין בקוס לעולם לא תשכח . עם החטיפה אבד הקשר עם המטוס . " המטוס התרסק , ככל הנראה " , זעקה ההודעה שקיבלה . כעבור דקות חטופי מטוס " איר פרנס " וביניהם הקברניט מישל בקוס מתקבלים בישראל , 4 ביולי 1976 הקפטן ליד ארון מזכרות . עם שובו מאנטבה נאסר עליו לטוס למדינות ערביות . הוא נאלץ לעבור הסבה לבואינג 747 ולטוס לארה " ב בלבד

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help