sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

שתי נקודות למחשבה רון כתרי במהלך שנות ה - 90 - 80 של המאה שעברה הוציא חיל המודיעין לאור את ביטאונו " חמ " נית " , שהייתה לי הזכות לשמש כעורכו הראשי מספר שנים . זאת עד סגירתו בהוראת הרמטכ " ל דאז , רא " ל אהוד ברק , בצד רוב ביטאוני החילות . בחומרים שפורסמו שם יש " פנינים " , שמצאתי לנכון להביאם לעיון קוראי כתב העת שלנו , הגם שחלפו כשנות דור . כזה הוא מאמרו של ( היום פרופ ' ) לויטה , ובשוליו – שתי הערות מתודיות . ראשית , לויטה כותב כי " קשה לנו להודות בפני עצמנו , ודאי שלפני אחרים , שאיננו יודעים " . לחזק דבריו , הנה מובאה מדברי האלוף ( דימ ' ) אורי שגיא , ראש אמ " ן ומפקד פיקוד הדרום לשעבר , בערב " מנהיגות בחמ " ן " שנערך במל " ם באפריל 2016 לזכרו של יצחק " חקה " חופי ז " ל . " אספר לכם את המבחן שלי ( לבחירת קמ " ן , ר " כ . ) . לקחתי את הקמ " ן המיועד כדי לבדוק , בלי שהוא יודע שאני בודק אותו , כמה זמן לוקח לו להשיב על שאלתי בתשובה ' לא יודע ' . ככל שזה היה יותר מהר , הוא היה קמ " ן יותר טוב בעיני " . שנית , לויטה מוסיף כי " הסכנה השנייה היא שהמודיעין ישתכנע ויאמין בתום לב בניסוחיו , וישכח או יתעלם מהעובדה שהם מכסים על מידה של אי - ידיעה , על כל המשתמע מכך " . האין זה מזכיר את התנהלות המודיעין לקראת פרוץ מלחמת יום הכיפורים ? יותר מכך קשה לנו להודות בפני עצמנו , ודאי שלפני אחרים , שאיננו יודעים . הקושי להודות באי הידיעה חמור שבעתיים כשאנו נתפסים ומציגים עצמנו כמומחים לנושא , כאלה שאמורים לדעת – ואנו חשים שהודאה באי - ידיעה כמוה כהודאה בבורות ובאי - כשירות מקצועית . כיצד מתמודד אפוא מודיעין עם מצבים שבהם אינו יודע , או לפחות אינו יודע ברמת ביטחון סבירה , ובכל זאת הוא נדרש ( או חש כנדרש ) לספק הסברים והערכות ? הוא נוהג בדרך כלל לספק הסברים והערכות הנראים לכאורה ברורים , החלטיים ופסקנים , אך למעשה אינם כאלה . אלה מלווים בביטויים מסייגים ומחלישים כגון : ייתכן , אפשר , ככל הנראה , אין להוציא מכלל אפשרות וכיו ” ב . אוצר המלים והניסוחים בתחום זה של כל מעריך מודיעין מנוסה הוא כמעט אינסופי . דומה כי מצב זה הוא כורח המציאות . מכל מקום , ספק אם ניתן לשנותו באורח מהותי . ובכל זאת , חשוב לתת את הדעת על שתי סכנות הטמונות במצב . הסכנה המוכרת יותר היא שהקברניטים ושאר הצרכנים יתעלמו מביטויי ההסתייגות במכוון או בתום לב , משום שקראו את החומר במהירות ובשטחיות , ויסיקו בטעות , שאכן קיימת דרגת ודאות גבוהה יחסית לגבי ההסבר או סבירות ההתרחשות של האירוע הנדון . הסכנה השנייה , המוכרת פחות ולדעתי החמורה יותר , היא שהמודיעין ישתכנע ויאמין בתום לב בניסוחיו וישכח או יתעלם מהעובדה שהם מכסים על מידה של אי - ידיעה , על כל המשתמע מכך מבחינת הצורך לחזור ולבדוק את עצמו ואת הנחותיו , לציי " ח את מקורותיו ואת סוכנויות האיסוף . הסבר נטול אחיזה במציאות למעריכי המודיעין שפע של עבודה והם נתונים כמעט תמיד בלחץ של דיונים , הערכות , פרסומים שגרתיים ומזדמנים , אירועי בט ” ש , תרגילים ומה לא . מכאן שהסיכוי שיחזרו במהרה לעסוק ולבדוק את עצמם בנושא שעליו כבר נתנו את הדעת ואיכשהו פתרו אותו הוא קטן מאוד . הרצון לעשות זאת שריר וקיים אצל כולנו , אך מכורח הנסיבות פשוט איננו מגיעים לכך . הבעיה תהיה מוחשית יותר אם נחשוב על החומר הנכנס ( לטיפול ) והחומר היוצא . כל עוד יושב נייר תחת “ לטיפול ” , הוא לוחץ ומעיק . אנו חוזרים ומביטים בו עד שמוצאים דרך לטפל בו ולהעביר אותו הלאה . באותו רגע אנחנו שוכחים ממנו וממשיכים הלאה , לעסוק בעניינים טורדניים אחרים , גם אם הטיפול שעשינו בנושא אינו משביע רצון . בהרגל בלתי נמנע זה טמון הסיכון הגדול . מאותו שלב שבו מוצמד הסבר לאירוע / תופעה שאין מבינים , לפחות לאשורם , עוברים הלאה , וספק אם חוזרים לבדוק את תקפותו של ההסבר בזמן סביר . האירוע , ולפחות סימני השאלה שהצמדנו להסבר , יישכחו במהרה על ידינו ועל ידי צרכנינו . וכך עלולים להישחק סימנים מתריעים רבים , שתחילה אין בהם די כדי לסייע לפתרון התעלומה ואחר כך הם פשוט אינם לפניך . דוגמה היסטורית אחת משלנו אולי תמחיש את הבעיה . קודם יום הכיפורים התקבלו ידיעות על השמשה מזורזת של כלים בזירת הים האדום . הלקט שהופץ בעקבות הידיעות אזכר את הידיעות וציין גם עובדה נכונה וחשובה - הכלים הוזנחו מאז מלחמת ההתשה . אלא שכאן בא הניסיון להסביר את התופעה , והוצע הסבר ( כמובן , בתוספת המלה ייתכן ) שהשמשת הכלים באה על רקע מצבם התחזוקתי הירוד . דומני שברור שלהסבר מעין זה אין כל אחיזה במציאות . הוא איננו מסוגל להסביר מדוע מבוצעת השמשה מזורזת של הכלים ומדוע , לאחר מספר שנים שבהן הוזנחו הכלים , הוחלט דווקא בעיתוי זה להשמיש אותם . אבל עצם העובדה שניתן הסבר כלשהו פתרה את הצורך לחזור ולהתמודד עם הידיעה , וכך אבד סימן מתריע . ומהו הפתרון ? ברור שאין מרשמי פלא . מודעות לבעיה והקפ דה יתרה על הסמנטיקה בלקטים מהווה רק פתרון חלקי ביותר . עם זאת , בכל זאת קיים פתרון יעיל אחד , הנראה לכאורה פשטני אך למעשה הוא משמעותי מאוד ומחייב יושר אינטלקטואלי ואומץ לב ניכר . כשלא יודעים חייבים להתחיל את ההערכה או הלקט במלים “ אנחנו לא יודעים ” או “ אין לנו הסבר משכנע מדוע ... ” . אחר כך אפשר להציע שורה של הסברים ספקולטיביים כל עוד מציגים אותם ככאלה . כך יידעו צרכנינו ונדע גם אנחנו , שבעניין זה אנו לא יודעים והסברינו אינם אלא ספקולציות . מלומדות אמנם , אך בכל זאת ספקולציות . כך נכריח את עצמנו לחזור ולהתמודד עם הבעיה ועם סימני השאלה - ונצא כולנו נשכרים . כיצד מתמודד אפוא מודיעין עם מצבים שבהם אינו יודע , או לפחות אינו יודע ברמת ביטחון סבירה , ובכל זאת הוא נדרש ( או חש כנדרש ) לספק הסברים והערכות ? הוא נוהג בדרך כלל לספק הסברים והערכות הנראים לכאורה ברורים , החלטיים ופסקנים , אך למעשה אינם כאלה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help