sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

" ילדי המזרח התיכון " : תמורות בהוראת הערבית בישראל משנות השמונים ואילך דנה אלעזר -הלוי מבוא מדיניותן הלשונית של מדינות – בייחוד כאלה שבהן נוהגות שתי לשונות או יותר , דוגמת קנדה ושווייץ , או מדינות שבהן אוכלוסיות גדולות של מהגרים – היא אבן בוחן ממדרגה ראשונה לבחינת אידאולוגיות לאומיות ועמדות בנוגע לקונפליקטים בין - תרבותיים ובין - לשוניים . מדיניות לשונית מתבטאת במישורים רבים במרחב הציבורי המופשט והקונקרטי , מסוגיות של חקיקה ועד לפרקטיקות של שילוט דרכים , אך דומה שאחד מביטוייה המובהקים הוא האופן שבו נלמדת השפה ה " בעייתית " – שפת המיעוט , או השפה שמעוררת שאלות בקרב קובעי המדיניות הלשונית ונמעניה – במערכת החינוך . בישראל , שפת המיעוט , זו שמציפה אל פני השטח שאלות לאומיות הן במערכת החינוך הן מחוצה לה , היא ערבית . שפה זו , שמעמדה המורכב ידוע – מצד אחד שפה רשמית בישראל ושפתם של כ - % 20 מתושביה ( הראל - שלו , Amara , ; 2005 , ( 2001 ומן הצד האחר שפתן של מדינות המזרח התיכון , שעם רובן נמצאת ישראל במצב של סכסוך – נלמדה בבתי הספר העבריים בארץ כבר מראשיתה של מערכת החינוך ביישוב היהודי , עוד לפני קום המדינה . ההתייחסות הדואלית אל הערבית כאל " שפת השכן " ו " שפת האויב " נתנה את אותותיה באופן הוראת השפה במערכת החינוך . במחקר שנערך לאחרונה ( אלעזר - הלוי , תשס " ט ) נבדקה מידת הלאומיות והמיליטריזם שאפיינה את הוראת הערבית מראשית מערכת החינוך ואילך . לשם כך נבחנו שני סוגים עיקריים של מקורות : האחד , דיונים שהתקיימו בוועדות החינוך בנושא , אמירות שונות של אנשי חינוך מהתחום ותכניות הלימודים ; האחר , ספרי הלימוד שפורסמו במרוצת השנים , בניסיון לאתר בהם עמדה שמעידה על קיומם של ערכים לאומיים ומיליטריסטיים . ממצאי המחקר הראו , כי הוראת הערבית נחלקת לשלוש תקופות : בתקופה הראשונה , מימי ראשית מערכת החינוך ועד לימי קום המדינה , התמקדו מטרות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help