sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המורים והתלמידים בכיתה . המאמר מדגיש את הסכנות הטמונות בשיח זה ואת המשמעויות הנגזרות ממנו , כפי שהוא מתבטא בפרקטיקה של הוראת אנגלית ללומדים צעירים . גם עפרה ענבר - לוריא עוסקת בהוראת אנגלית בגיל הצעיר , אך מזווית אחרת – זו של המורים . המחקר המוצג במאמרה בדק את דפוסי השימוש השפתי של מורים שבאו מרקע לשוני שונה המלמדים אנגלית כשפה זרה ללומדים צעירים , ובעיקר את האופן שבו משתמשים המורים בשפת האם של התלמידים – עברית או ערבית . הממצאים מגלים דפוסי שימוש מגוונים , הדומים בחלקם לדפוסים שהתגלו במחקרים קודמים באוכלוסיות לומדים בוגרות יותר , אולם הם גם מצביעים על מאפיינים ייחודיים בהחלטות ההוראה של המורים המלמדים לומדים צעירים . המאמר דן בדרכי השימוש המגוונות בשפה שנמצאו ומתייחס לעקרונות הפדגוגיים המנחים כל מורה , להנחות היסוד שלה בכל הקשור להוראת לומדים צעירים , ולתרומה של השימוש בשפת הלומדים ברכישת שפה בהקשר הבית - ספרי . טינה ולדמן במאמרה דנה באחת הסוגיות הנחקרות בשנים האחרונות בתחום הוראת השפות , והיא רכישת אוצר המילים בשפה זרה . הבלשנים מכירים כיום בחשיבות העליונה של ידיעת אוצר מילים וסבורים שמשתנה זה הוא המנבא הטוב ביותר של מיומנויות שפה אחרות . המאמר פותח בסקירה מקיפה על רכישת אוצר מילים בשפה זרה , על מורכבותו של תהליך זה ועל הגורמים המעורבים בו . לאחר מכן מציגה החוקרת מחקר שערכה בישראל על אודות ידע קולוקציות ( צירופי מילים כבולים שמשמעותם נשמרת כל עוד לא הופרדו ) אצל לומדים באמצעות ניתוח קורפוס . המחקר משווה בין שלוש קבוצות לומדים בשלוש רמות שונות של שליטה בשפה השנייה וכן משווה בין ביצועיה של כל קבוצה לביצועיהם של דוברים ילידים . המחקר מראה ששימוש בקולוקציות בעייתי אפילו אצל לומדים מתקדמים , ומסתיים בהמלצות פדגוגיות להוראת אוצר מילים בשפה שנייה . סוגיה נוספת בהוראת שפה מעלה מאמרן של מרים שלזינגר ז " ל ושל תלמידתה רות אלמוג , והיא חשיבותה של מודעות מטא - לשונית בקרב לומדי שפה . החוקרות בדקו מודעות זו בקרב תלמידי תיכון בישראל הלומדים בתכנית להוראת מיומנויות התרגום . התכנית להוראת מיומנויות התרגום קיימת בישראל מאז 1989 ומוצעת לתלמידי בית הספר התיכון בקורס בחירה . התכנית מתמקדת בהעלאת המודעות המטא - לשונית של הלומדים בה , בצד התועלת הברורה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help