sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בעברית הן בערבית בכיתות ובסביבת בית הספר , ובוחן את ההישגים בתחום הלשון של שתי הקבוצות , התלמידים הערבים והתלמידים היהודים , בשפת האם ובשפה השנייה . המאמר של נירה טרומפר - הכט ז " ל , " נוף לשוני בערים מעורבות בישראל מנקודת מבטם של תושבים יהודים וערבים : המקרה של השפה הערבית " , מתמקד בנראות של השפה הערבית כפי שהיא נתפסת על ידי תושבים יהודים וערבים בנצרת עילית – עיר מעורבת בישראל . ערים מעורבות הן מעין מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית , וחקירתן מזמנת הזדמנות ייחודית לבחינת מערכת היחסים השברירית שבין הרוב היהודי למיעוט הערבי בישראל . המאמר מנתח את תפיסותיהם ועמדותיהם של תושביה היהודית והערבים של נצרת עילית בנוגע לנראות של שפת המיעוט במרחב הציבורי של העיר . אלון פרגמן וסוזי רוסק חקרו במאמרם , האחרון בשער זה , את שגיאות הכתיב בערבית של תלמידי כיתה ח ' דוברי עברית כשפת אם שלמדו ערבית , בתום שנת לימודים אחת . החוקרים מתמקדים בהיבטים פונולוגיים , אורתוגרפיים ומורפולוגיים בשגיאותיהם של הלומדים . המאמר דן בהשלכות הפדגוגיות של מסקנות המחקר להכשרת מורים , למפתחי תכניות לימודים וספרי לימוד ולמורים , בהתייחס להוראת השפה הערבית כשפה זרה לתלמידים דוברי עברית כשפת אם בשלבי הלימוד הראשוניים . השער הרביעי מוקדש לסוגיות בהוראת אנגלית , השפה הזרה הראשונה הנלמדת בבתי הספר בישראל . בשער חמישה מחקרים , המקיפים את טווח הגילים הרחב שבו נלמדת השפה האנגלית במערכת החינוך – החל מכיתות א' בבית הספר היסודי , דרך בית הספר התיכון ועד המוסדות האקדמיים למיניהם . מאמרים אלה מחדדים את חשיבותה ונוכחותה של השפה האנגלית בישראל ודנים בסוגיות פדגוגיות , חברתיות ותרבותיות בהקשר זה . מאמרה של ריבי כרמל עוסק כולו בשאלת הגיל , בניסיון לנתח את המגמה של הקדמת לימודי אנגלית לכיתות א ' או ב ' בבתי ספר בארץ . מוקד המאמר אינו בשאלות הנוגעות לגיל המיטבי ללמידת השפה האנגלית , אלא דווקא בנושא הקדמת לימודי אנגלית כמגמה חברתית - תרבותית בחברה הישראלית . המחקר המוצג במאמר בוחן תופעה זו של הקדמת הגיל באמצעות חקר ביקורתי של שיח הורים בפרקטיקה של הוראת אנגלית ללומדים צעירים . המחקר מאיר את הדרכים הסמויות שבהן פועל השיח ככוח בעל עוצמה לקידום הוראת אנגלית החל מכיתה א ' : הוא משפיע על סדר היום הבית - ספרי ומווסת את ההתנהלות של

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help