sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

השער השלישי הפותח את חלק ב מתמקד בסוגיות בהוראת ערבית בישראל , שפתם של % 20 מתושביה המדינה הערבים , שפת מורשת של חלק מאזרחיה היהודים והשפה הרשמית השנייה בה . חמשת המאמרים בשער זה מתמקדים במקומה של הערבית מהזווית היהודית , קרי של מי שלומד שפה זו כשפה שנייה , אך מוזכרת בו גם נקודת המבט הערבית . השער נפתח במאמרה של דנה אלעזר - הלוי , " ׳ילדי המזרח התיכון׳ : תמורות בהוראת הערבית בישראל משנות השמונים ואילך " . החוקרת סוקרת את מידת הלאומיות והאופי המיליטריסטי שאפיינו את הוראת הערבית מראשית מערכת החינוך ועד מלחמת לבנון הראשונה . המאמר מתאר בקצרה את הוראת הערבית בתקופה זו ולאחר מכן מתמקד בשינוי שהתחולל בתפיסת הערבית במערכת החינוך החל משנות השמונים של המאה ה - – 20 לאחר מלחמת לבנון הראשונה – וביתר שאת במהלך שנות התשעים והאלפיים . החוקרת מתבססת במידה רבה על ניתוח של ספרי הלימוד ותכניות הלימודים בהוראת הערבית , אך גם על ניתוח מסמכים ופרוטוקולים של ועדות שהתקיימו בנושא . מאמרה של דפנה יצחקי , " הוראת ערבית בחינוך העברי כזירת מדיניות לשון " , מבוסס על מחקר שבו נבחנו עמדותיהם של 466 סטודנטים יהודים וערבים כלפי מדיניות הלשון בהקשר של הוראת הערבית בבתי ספר עבריים בישראל . עמדות הנחקרים כלפי הוראת הערבית הושוו לעמדותיהם כלפי מדיניות לשון בשתי זירות ציבוריות נוספות – מתן שירותים ממשלתיים בשפה הערבית ושידורים בערבית בטלוויזיה הציבורית . מוקד המאמר הוא הפער שבין המדיניות הרשמית לבין יישומה בפועל , ובאופן ספציפי המתח שבין מטרות מדיניות המכוונות כלפי אינטרסים מיידיים ופרקטיים , כגון נגישות של מידע ושל שירותים , לבין מטרות בעלות ערך סימבולי המכוונות למילוי הצרכים הזהותיים -קולקטיביים של הקבוצה הלשונית . שלישי בשער זה הוא מאמרו של מוחמד אמארה , העוסק במודל של חינוך דו - לשוני שיזם בשנת 1997 המרכז לחינוך יהודי - ערבי בישראל , יד ביד . המודל מבוסס על דו - לשוניות מאוזנת , שבה הן הערבית הן העברית משמשות במידה שווה שפות ההוראה בשלושה בתי ספר משולבים , שיהודים וערבים לומדים בהם ביחד . המטרה העיקרית של המודל החדש היא להציע כבוד ושוויון לשתי הקבוצות הלאומיות באמצעות יצירת סביבה חינוכית דו - לשונית שוויונית . המאמר מתאר את המאפיינים של המודל ואת ייחודו לעומת מודלים דו -לשוניים אחרים בישראל , מפרט את הפרקטיקות הלשוניות הנהוגות הלכה למעשה הן

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help