sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מאמרה של מיכל שלייפר , " היבטים לשוניים וחברתיים - תרבותיים בהפקת שיח כתוב ושיח דבור בקרב לומדים יוצאי אתיופיה בישראל " , קורא לפיתוח כלי הערכה רגשי - תרבותי עבור תלמידים עולים כדי למנוע הטיות תרבותיות ולשוניות וכדי לפתח הערכה תקפה והוגנת . במאמר מוצגים כמה מחקרים שערכה הכותבת , שבדקו את השימוש הלשוני של תלמידים יוצאי אתיופיה ושל עמיתיהם לכיתה ממיצב חברתי - כלכלי נמוך זהה . תוצאות המחקרים מראים שתרבות , בהיבט של השתייכות אתנית , היא גורם התומך בהתפתחות הלשונית ובהבנת אלמנטים מסוגי הטקסטים השונים . עוד מראים המחקרים המוצגים במאמר , שגם להשתייכותם של העולים יוצאי אתיופיה למיצב חברתי -כלכלי נמוך , ולא רק להשתייכותם האתנית , יש השפעה משמעותית על הישגיהם בשפה העברית . המאמר מציג המלצות למורי השפה הקשורות לדרכי הוראה ישירה שבכוחן לטפח יכולות לכתיבת טקסטים מדעיים ויכולות תקשורתיות . המאמר הרביעי בשער זה , שכתבה שולמית קופליוביץ , עוסק בדפוסי השיח הדו - לשוני המתקיים בקרב עולים בני הדור הראשון והשני דוברי רוסית כשפת אם . מחקר אתנוגרפי זה מראה כיצד משתתפות בשיח זה בעת ובעונה אחת הן שפתם הראשונה והן שפתם השנייה של המהגרים , וכי מעורבות בו סוגיות לשוניות , חברתיות , תרבותיות ואישיות . המחקר , שהתמקד בשאלה אם הדורות השונים , הורים וילדים , הם בגדר קהילת פרקטיקה אחת או שתי קהילות פרקטיקה נפרדות , חושף מדיניות לשונית אישית ומשפחתית המנחה את בחירת השפה : עבור הילדים , עברית היא השפה המועדפת , בעוד ההורים נוטים להשתמש ברוסית . המאמר דן בתהליכים המורכבים של העברת ערכים ומורשת לשונית מדור לדור במשפחות מהגרים , בזהות הלשונית והתרבותית של כל אחד מהדורות ובמנגנונים הסמויים שמסייעים / מטרפדים את העברת שפת המיעוט לילדים . החמישי והאחרון בשער זה הוא מאמרה של מיכל שוסטר . המאמר מתאר ומנתח את האתגרים בקורס הראשון מסוגו שנערך בישראל להכשרה למתורגמנים רפואיים באמצעות הטלפון עבור מטופלים דוברי אמהרית ומטפליהם . אתגרים כאלה מוכרים ממקומות אחרים בעולם שמתקיימת בהם הכשרה למתורגמנים בתחום הציבורי או הרפואי . הנתונים המובאים במאמר מבוססים על ניתוח התיעוד החזותי של תהליך המיון לקורס , על מבנה הקורס , תכניו ומהלכו , וכן על מסמכים רלוונטיים ועל ראיונות עם גורמים הקשורים לקורס . המאמר מציג תובנות והמלצות להכשרות דומות בעתיד בנוגע לתהליך המיון ולהכשרה עצמה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help