sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על עקרונות השיח . טענתו העיקרית של המאמר היא , שגישות מבוססות -שיח להוראת שפה שנייה וללמידתה צריכות לעמוד במרכזו של תהליך המביא את הלומדים למסוגלות להשתמש בשפה החדשה בצורה יעילה ומיומנת . הפרק מתמקד בעיקר בתחומי האחריות שמורים , אנשי מקצוע ומפתחי תכניות לימודים צריכים לקבל על עצמם כדי לעבוד במסגרות של שיח , במטרה להקל על תהליך התפתחותי זה של קידום היכולות התקשורתיות וכישורי השיח בשפה השנייה . השער השני , " סוגיות בהוראה ורכישה של עברית כשפה שנייה " , מציג חמישה מחקרים הבוחנים סוגיות שונות הקשורות כולן להוראת ורכישת עברית בקרב עולים חדשים בישראל . סוגיות אלו ממחישות את הקשיים הלשוניים , החברתיים והתרבותיים שחווים מהגרים בעת רכישתה של שפת המקום . מאמרה של אורלי חיים מדווח על מחקר בדבר מערכת הקשרים המורכבת בין שלוש שפות : שפת האם של העולים , רוסית במקרה הזה , לבין עברית ואנגלית שהעולים - התלמידים נדרשים להן בבית הספר . ממצאי המחקר , שנערך בקרב תלמידים עולים דוברי רוסית כשפת אם , מאששים את תאוריית התלות הלשונית , הטוענת להעברתן של יכולות אורייניות משפה ראשונה לשפות נוספות – שנייה ושלישית . ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של פיתוח תכניות לימוד רב-לשוניות , המאפשרות לתלמידים עולים להמשיך ולפתח את הכשירות הלשונית שלהם בשפתם הראשונה לצד לימוד שפות נוספות . מסקנה נוספת היא שהערכת הכשירות הלשונית האקדמית של תלמידים עולים צריכה להיות רב - לשונית ולא חד - לשונית , ולהביא בחשבון את רכיבי הידע בכל שלוש השפות . בהמשך למסקנותיו של המחקר הקודם , מחקרה של מיכל לוי - קרן עוסק באופן ישיר בגורמי הטיה הקיימים במבחני הישגים במתמטיקה בקרב תלמידים עולים דוברי רוסית ואמהרית כשפת אם . מסקנותיו מאששות מחקרים קודמים שנערכו בקרב מהגרים ומצביעות על כך שאמצעי ההערכה המופעלים למדידת הישגיהם של תלמידים עולים אינם מותאמים לצורכיהם הייחודיים , ולפיכך אינם משקפים נאמנה את יכולותיהם . גם התאמות ההיבחנות הניתנות לתלמידים אלה לשם עקיפת מוקדי הקושי שלהם אינן מסייעות תמיד בשל המורכבות הרבה הכרוכה במכלול הגורמים המתערבים בתהליך זה . התוצאות המתקבלות בעת הערכת הישגיהם הלימודיים של העולים מצביעות על פערים בינם לבין ילידי ישראל לטובת האחרונים , אך תקפותן של תוצאות אלו מוטלת בספק לנוכח גורמי ההטיה הרבים הקיימים בסיטואציית המבחן . במאמר מוצעות הצעות למערכת החינוך בכלל ולמחברי בחינות בפרט .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help