sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

של הסכנה הצפויה לשפות , מבט על הכוחות המעורבים בה , ודרכים אפשריות שבהן יכולים דוברי שפות אלה להיעזר במאמציהם לשמר ולתחזק את חוסנן . המאמר גורס שיש להתייחס לשימור השפות כאל סוגיה סוציו - לשונית ולאו דווקא כאל עניין של הצלת לשונות גרידא . לפיכך , חיוני לדעת מחברו לראות את מורכבות האופן שבו קודי לשון מתפרשים בתחומים רבים ובנישות רבות של חיי קהילת הדוברים , את מגוון הערכים , האמונות והאידאולוגיות שחברי הקהילה ומוסדותיה מייחסים לכל קוד לשוני , ואת המגוון הרחב של מאמצי הניהול הלשוני המשפיעים על התופעה . גם מאמרה של מיכל טננבאום , " שימור שפות בחברה רב - לשונית " , עוסק בהקשר הרחב של הוראת שפות בחברה . המאמר מדגיש את היתרונות הטמונים בדו - לשוניות , ובד בבד את ההשלכות הדרמטיות האפשריות של מעבר לשוני המביא בהמשך לאבדן שפה , על הפרט , על המשפחה ועל החברה כולה . בעוד מאמרו של ספולסקי עסק בסוגיות של מדיניות לשוניות ותכנון לשוני , ומוקד הדאגה בו הוא עתידן של שפות נכחדות , סיכוייהן לשרוד והגורמים הרבים המעורבים בתהליכים אלו , במאמר זה הדגש הוא על הדוברים עצמם – על רווחתם הנפשית בינם לבין עצמם וביחסים הקרובים שלהם עם בני משפחותיהם . המאמר מתייחס גם לייחודיותה של החברה הישראלית כחברה רב - תרבותית ודן בתרומה האפשרית של שימור שפה לחברי קבוצות מיעוט שונות , לחברי קבוצת הרוב ולחברה הישראלית בכלל . המאמר השלישי בשער זה , מאמרה של אילנה שוהמי , עוסק בקשר שבין זכויות לשוניות לצדק חברתי ופונה בעיקר לבלשנים המתעלמים מסוגיות של אפליה לשונית וזכויות חברתיות צודקות . במאמר מתייחסת שוהמי למושג זכויות לשוניות ומצביעה על מקרים שבהם מופר הצדק הלשוני בישראל בגלל היעדר זכויות לשוניות לקבוצות ולפרטים . במאמר מובאות דוגמאות רבות לאפליה לשונית בישראל ונדונות בו ההשלכות החברתיות , המקצועיות והחינוכיות שיש לכך על הפרט , הקבוצה והחברה כולה . מטרת המאמר היא לא רק לעורר מודעות לנושאים אלה , אלא גם לעודד אקטיביזם ברוח המחאה של קיץ 2011 כדי להביא לפעילויות ספציפיות שיתרמו להגדלת השוויון הלשוני בישראל , שאף הוא ממד של צדק חברתי , ובייחוד לפעילויות המניפות את דגל השיתוף והשותפות של כל רובדי האוכלוסייה . מריאן סלסה - מורסיה ועלית אולשטיין , שמאמרן חותם את השער הראשון , מבקשות להגדיר מסגרת חדשה להוראה וללמידה של שפה שנייה , המבוססת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help