sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | להבין את ה״מציאות״ התקשורתית המידע , התוכן , או אם תרצו , ה״חומר״ המרכיב את מה שקרוי ״חדשות היום״ , לא התקיים – לא יכול היה להתקיים – בעולם שלא היו בו אמצעי תקשורת הנותנים לו ביטוי ( ניל פוסטמן , . ( 13 : 2000 לעסוק באקטואליה משמעו להקיף מכלול רחב של נושאים וסוגיות הלקוחים מתוך המציאות המשתנה של החברה . את רובם אנו פוגשים בתקשורת המודפסת , המשודרת והמקוונת , המתעדת בשבילנו את המציאות במהדורות ה״חדשות״ , בתכניות האקטואליה הנלוות להן וברשתות החברתיות . לראות את יונית לוי או את עודד שחר ואת כותרות היום והסיפורים הנלווים להן , משמע להתבונן דרך עיני התקשורת במתרחש בארץ ובעולם , ועל כן , כדי להבין אקטואליה יש להבין תקשורת . בראייה זו בוחן הספר את האקטואליה בישראל בזיקתה לתקשורת ההמונים . חוקר התקשורת דניס מקוויל מגדיר תקשורת המונים כאמצעי להעברת מסרים בצורה פתוחה , ממרחק ולרבים , בתוך פרק זמן קצר . המונחים mass communication ו - mass media נטבעו בתחילת המאה ה - 20 לתיאור של תופעה חברתית חדשה באותם ימים , שהייתה מאפיין מרכזי בעולם המודרני והלכה ונבנתה על יסודות של תיעוש ודמוקרטיזציה של ההמון . מסגרות התקשורת ( , ( media frames כלומר מסגור אירועים בתוך הקשרים , בתקשורת עצמה ומול הקהל , מעצבות את המציאות האקטואלית . המסגור התקשורתי מעניק משמעות לנושאים ולהתרחשויות בחברה , בייחוד לאלה שהקהל נעדר ידע בנוגע אליהם וחסר ניסיון אישי עמם , ובכך הוא מכתיב את אופיו של השיח התקשורתי ואת גבולותיו ( . ( Gamson , 1996 כל ניסיון להגדיר מהי אקטואליה מורכב למדי , שכן מה שאקטואלי היום הוא ההיסטוריה של המחר . טענה זו עוד מתחזקת בעידן האינטרנט וטכנולוגיות התקשורת הדיגיטליות המגבירות את קצב הדיווחים על האירועים והשתנותם . 1 דניס מקוויל ( Dennis McQuail ) הוא מבכירי התאורטיקנים של תקשורת ההמונים . כתביו תורגמו לעברית בשנים שונות וחלקים מהם נמצאים במקראות ובאסופות . בעת הכנת הספר לדפוס יצא לאור ספרו מבוא לתקשורת המונים בתרגומה של ענבל שגיב , 2014 מהדורה שישית ( עריכה מדעית : דוד לוין ואורן סופר ) , האוניברסיטה הפתוחה . ההגדרות כאן הן בתרגום חופשי ממהדורות קודמות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help