sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

העיקרון המארגן הראשון הוא היותו של התחום אקלקטי ( לקטני ) . מקורות הידע שלו שאובים מדיסציפלינות רבות : אין תחום דעת אחד של מושגים ותאוריות אשר מסוגל להסביר את כל ההיבטים והתופעות שעניינם ילדים ונוער במצבי סיכון , אלא יש צורך במגוון של תחומים דיסציפלינריים כדי להקיף את מלוא הידע המצוי בתחום – כמו גם כדי לממש דרכים להכשרה , להנחיה מקצועית ולמחקר הייחודי לתחום זה . הדיסציפלינות העיקריות שהעבודה עם ילדים ונוער במצבי סיכון שואבת מהן את מקורות הידע האקלקטי שלה הן פסיכולוגיה התפתחותית וחברתית , עבודה סוציאלית , סוציולוגיה , אנתרופולוגיה , חינוך ( ובייחוד חינוך בלתי - פורמלי ) , קרימינולוגיה , משפטים וכלכלה . ביטוי לשלב ההתפתחותי הראשוני ולמורכבות של התחום הוא העדר הגדרה מדויקת ומוסכמת על הכול בדבר מאפייניהם של בני הנוער המהווים את אוכלוסיית היעד הייחודית . הגדרות המצוקה ומצבי הסיכון רחבות מאוד ( תאורטית ומעשית ) , ועל כן קשה לגבש הסכמה . עם זאת , קיימת מידה רבה של הסכמה בסוגיה זו בין הפעילים בשדה לבין אנשי המחקר . בהקשר הזה חשוב לציין כי אף שבספר הנוכחי אנו עורכים סקירה של התופעה ושל התפתחות ההגדרות ( בעיקר בכרך הראשון ) , אנו מודעים לקיומה של חזרה מסוימת על ההגדרות בחלק מן הפרקים . אנו סבורים כי יש צורך בכך , וזאת על מנת להציג את מורכבותה של התופעה ואת גווניה הרבים . לפיכך אנו ממליצים לקוראי הכרך השני לעיין בפרקים הפותחים את הכרך הראשון של הספר , פרקים אשר מוצגת בהם סקירה מפורטת ועדכנית של הגדרות , תפיסות עולם ודרכי התפתחותו של התחום . העיקרון המארגן השני הוא הזירה הייחודית שמרבית הפעילות בתחומים של קידום ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה מתרחשת בה – זירת החינוך הבלתי - פורמלי . הכללים בה שונים מאלה הנהוגים בזירת החינוך הפורמלי , אם כי המגע והממשקים בין שתי הזירות הללו הולכים ומתהדקים . הקוראים בספר יכולים למצוא הד לכך באותם הפרקים אשר משלבים בין סקירת המתרחש בזירה הפורמלית לבין בחינת הממדים הבלתי - פורמליים . הממד הבלתי - פורמלי מחייב תובנות פדגוגיות אחרות מאלו המקובלות בהקשר של סוג התקשורת שבין החניך - התלמיד לבין המדריך - המורה . נוסף על כך הזירה הבלתי - פורמלית בתחום של קידום ילדים ובני נוער בסיכון מתאפיינת בפעילות התנדבותית של בני הנוער , ביצירה מכוונת של הזדמנויות שמיועדות להעצמתם , כמו גם ביצירת אווירה חינוכית המאפשרת למתבגרים " פסק זמן"

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help