sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא מורים על סדר היום הציבורי בראשית שנות האלפיים , כאשר גמלה בי ההחלטה לערוך מחקר מקיף על ייצוגי מורים בתקשורת הישראלית , עבדתי כמורה למדעי החברה בתיכון ליאו באק וכמדריכה פדגוגית במכללה האקדמית לחינוך גורדון , שניהם בחיפה . המניע הראשוני למסע הארוך היו שתי כתבות , האחת בעיתונות המודפסת והשנייה בטלוויזיה . שני הטקסטים הדירו שינה מעיניי למשך כמה לילות שבהם ניהלתי ויכוח עקר , רווי עלבון ומרירות עם עצמי . הטקסט הראשון הופיע באוקטובר 2000 בעיתון הארץ תחת הכותרת " הלב שנעלב " . זו הייתה כתבת תחקיר שתיארה את השוק המורכב של הצגות הילדים בישראל ( שוחט , . ( 2000 מדבריהם של המרואיינים - אנשי סל תרבות , מנהלי פסטיבל הצגות הילדים ומפיקי תיאטרון ילדים - עלתה טענה שכדי לשווק את ההצגות הן צריכות לקלוע לטעם המורים . המרואיינים קבלו על שההצגות משועבדות לנושא המרכז השנתי , מגויסות למטרות דידקטיות ומאבדות את הערך האמנותי . " הלב שנעלב " , כותרת הכתבה בהארץ , הוא גם שמה של הצגה שזכתה בפרס ובשבחי הביקורת , אך גוועה ונעלמה מהשוק . בכתבה מציעה העיתונאית את ההסבר הבא : " רכזי השכבות , המורים והגננות התקשו להסביר לתלמידים מה זה ‘ לב שנעלב ' . הם סברו שההצגה מופשטת מדי , שאינה חינוכית , שאין לה מסר ושהיא אינה תואמת את הנושא השנתי של משרד החינוך " . כל המרואיינים שנבחרו להביע את עמדתם בכתבה מבטאים השקפות דומות . כך למשל , מנהלת סל תרבות ארצי דאז , מכנה את המורים " בעלי יכולת מוגבלת , חסרי השכלה וידע בסיסי בתחום ... כך , באקראי , הם נעשים לסמכות הקובעת את הרמה והאיכות של התכנית האמנותית של בית ספר , או אפילו של יישוב שלם " . מנהלת פסטיבל הצגות הילדים מחרה - מחזיקה אחריה : " לא פעם אמרו לי המפיקים שההצגה מקסימה , אבל המורים לא יקנו אותה , כי היא אמנותית מדי , מסוכנת מבחינה רעיונית או מורכבת מדי " ( שוחט , , 2000 עמ ' / 2 ב ) . דיוקן המורים אשר עלה מכתבת התחקיר הוא של " עבד כי ימלוך " , ציבור נבער אשר הכוח שבידיו משחית את איכות התיאטרון בישראל . 1 לאחר התלבטות ארוכה בחרתי להשתמש בצורת רבים זכר " מורים " , ולא " מורות " , מתוך תחושת מלכוד ואי - נוחות . אף שהנשים הן רוב מכריע בקבוצת המורים , השימוש במושג " מורות " נשמע לי מלאכותי ומתריס , ונראה שגם אני איני משוחררת מכבלי השפה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help