sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר הספר מבוסס על עבודת מחקר העוסקת בחקר התמורות בייצוג מורים בתקשורת הישראלית לאורך זמן . לשם כך נבחרו שלושה שדות מרכזיים לניתוח דמותם של מורים : קולנוע , טלוויזיה ועיתונות . השדות לניתוח נבחרו על סמך תרומתם הייחודית והנבדלת להבנת הנושא : הקולנוע שימש כפריזמה לבחינת התמורות בדיוקן משלח היד ולעיון במשמעויותיו הסמליות . שדה הטלוויזיה - בשל השימוש האינטנסיבי בסטריאוטיפים בקומדיות - שימש לבחינת ההבניה המגדרית של ההוראה ולבחינת הקשר בין ייצוגי נשים לייצוגי מורים . הסיקור העיתונאי - במיוחד זה של מאבקי שכר - היווה כר לבחינת הנרטיב של שביתות מורים ואופני המסגור של נשים עובדות ומאורגנות . העבודה שילבה בין ניתוח תוכן כמותי לאיכותני , בדגש על האחרון . במבט כרונולוגי עברה דמותם של המורים בקולנוע הישראלי שינוי חד : מדמות נערצת לדמות נלעגת וממורה למורה . על פי הניתוח המוצע , לאורך רוב ימי הקולנוע הישראלי נתפסו המורים כאלגוריה למנהיגים חברתיים , הן בתקופה הראשונה , שבה הובנו כמורמים מעם , והן מאוחר יותר , כשירדה קרנם . נראה , כי התמורות בדיוקן זה הושפעו מאירועים פוליטיים בזירה הלאומית ולא מאירועים פנימיים במערכת החינוך . פרק הטלוויזיה התמקד בתת - סוגה מיוחדת במינה - קומדיות שבהן מופיעים שחקנים גברים בתור נשים מורות . עיצובן של דמויות אלו משקף שורה של תערובות וניגודים : הן אופיינו בעומס מסמנים נשיים , אך חשפו במכוון את הזהות הגברית . הן ייצגו עולם של דעת , אך הפגינו בורות קיצונית . הן דיברו בלשון גבוהה אך במבטא עממי ובניבולי פה . הניגודים , שסיפקו חומרים רבים לאי - הלימות משעשעות , העבירו מסר מכפיש על נשים מורות . הוצע כי תכניות אלו , לצד סוגות הומור אחרות בתקשורת , מזינות את הסימולקרה של מורים בחברה הישראלית , היינו ייצוג מוקצן וגרוטסקי שיוצר דימוי שהתנתק מהמקור ומחליף אותו . פרק העיתונות התמקד בסיקור שביתות המורים . מתקופת היישוב ולאורך רוב שנות קיום המדינה הלמו הדימויים של המורים השובתים את ממצאי הספרות המחקרית על דרכי הסיקור של שביתות במדיה . הכתיבה העיתונאית הציגה תפיסה שלפיה השביתה היא ריטואל שנתי , מפגן של כוח פוליטי וחברתי ולא

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help