sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לבין מושא ידיעתו עד כדי הטמעתו בו , מעורר מצב תודעתי כפול של מודעות לשדה ובה בעת מודעות עצמית , שהרי החוקר גם הוא בבחינת נחקר המשפיע על המציאות ואף יוצר אותה . לפנינו אפוא התנסות מחקרית מיוחדת , שהצדקת קיומה היא הטענה להכרת האותנטי , הסגולי , הייחודי שבשדה . הכרה זו אמורה להיות מושגת באמצעות הנחת שותפות הגורל האנושי המאפשרת תקשורת תשתיתית בין תודעתם של בני אדם באשר הם . הצלבת תודעתו של אדם אחד עם תודעתו של אדם אחר , פעולה שבמרכזה ניצב החוקר , היא הזירה שבה נערכת התגוששות הלופתת את מקור הידיעה - הנחקר ואת היודע - החוקר . המגע עם הסגולי והייחודי מחלץ את התופעה מסכנת צמצומה ורידודה למספר משתנים שלא תמיד רלוונטיים להבנתה , ומאפשר בחינתה כמכלול רב-ממדי ורב - שכבתי . תפיסה זו של מציאות נחקרת כשלמות בפני עצמה בנויה נשענת על האתוס האנתרופולוגי היחסי , שעל פיו כל חברה או תרבות חייבות להיות מובנות במונחים של עצמן ולא מתוך נקודת מבט חיצונית להן . יש קסם רב , רומנטי כמעט , באמונה הגורסת שנשמת אפו של מחקר היא בהיכרות אינטימית , מעמיקה ומקיפה עם מושאו , ומבחינה זו יש אמנם בשיטת המחקר האיכותנית קורטוב של רומנטיקה . דא עקא שהאתוס הייחודי הזה אינו בר- מימוש . זאת הן משום שאין דרך להכיר חברה מכל היבטיה , מה גם שהמושג " חברה " איבד זה כבר את מעמדו כמערכת בעלת גבולות מוגדרים , והן עקב הכורח בהשוואה עם שדות אחרים כדי להציע אמירה משמעותית על תופעה או עניין שהם מעבר לחומר הנחקר . תכליתו של כל מעשה מחקרי היא לא רק ללמוד וללמד על השדה הנחקר , אלא להרחיק ראות אל אופק דעת רחב יותר . כך קורה שהמחקר האיכותני מיטלטל בין עקרונות טהרניים לבין תביעותיה של קהיליית השיח האקדמי המבקשת לנכס את השדה הנחקר אל תוך שדה הייצור של הידע שהיא מופקדת עליו . המתח בין הרצון להגיע אל המהות לבין ההכרח לדבר בשפה מדעית של הכללות מציב את המחקר האיכותני במקום של תהייה וספק על עצם האפשרות להתקיים בשני העולמות בו - זמנית . קריאה בכתביהם של חוקרים איכותניים אכן תגלה שהטקסטים פרי עטם הם כפולי פנים : מתנהגים כמסמכים מדעיים לכל דבר , ובה בעת מספרים סיפור של הרפתקה אישית וחד - פעמית . הספר שלפנינו מציג רפרטואר עשיר של התייחסויות מחקריות אפשריות לשני שדות הכוח המטעינים שיח זה בין התופעה לבין המשגתה . אין בו ולא יכולות להיות בו קביעות נחרצות לגבי הדרך שעל החוקר , ומכאן סגולתו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help