sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתח דבר / לאה קוזמינסקי עד תחילת המאה ה - 21 התמקד השיח על אנשים עם ליקויים במוגבלויות ובקשיים , בחולי ובכאב , באבחנה המבדלת , בפסיכופתולוגיה ובדרכי הטיפול הדיפרנציאליות . מחקר רב עסק בשורשי המוגבלויות : למדנו על גנטיקה ועל ליקויי למידה , זיהינו מצבים סביבתיים המגבירים קשיים לימודיים , וגם צפינו בפרוגנוזה השלילית של מבוגרים עם ליקויי למידה לתפקוד מרבי בתחומי חיים שונים – לימודים , עבודה , חברה וזוגיות . הגישה התמקדה בזיהוי הליקוי ובניסיונות לתקן אותו , ולא בהישענות על הכוחות של הפרט ועל רשת התמיכה שהוא יוצר סביבו . אמנם בעלי שאר הרוח שבינינו עסקו נוסף על תיקון הליקויים בטיפוח יכולות , אך באופן כללי על סדר היום היו מקורות הליקוי וביטוייו . במאה הקודמת כמעט שלא פורסמו מחקרים שבחנו את התפקיד של רגשות חיוביים או של כוחות ותקוות בתהליכי אבחון של לומדים עם ליקויי למידה והטיפול בהם . העיסוק המדעי בחוויות חיוביות , בכוחות , בהצלחות , בתכונות אישיות חיוביות ובתהליכים המקדמים התפתחות וצמיחה של אנשים , של קבוצות ושל מסגרות לא הונח על סדר היום . בשנת 1965 החל הפסיכולוג מרטין סליגמן לבסס את המושג חוסר אונים נרכש ( . ( learned helplessness עוד בהיותו סטודנט באוניברסיטת פנסילבניה ביצע סליגמן את הניסויים הראשונים עם כלבים והוכיח שניתן ללמד אותם להיות חסרי אונים , כשמונעים מהם את האפשרות לשלוט באירועים של קבלת שוק חשמלי . בעקבות מחקריו הראשונים נכתבו עבודות מחקר רבות על תחושות של חוסר אונים , והוסק מהן כי זו חוויה המתרחשת במצבים שהפרט אינו שולט בהם על חייו . בשנת , 1998 עת סליגמן היה נשיא האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה ( , ( APA הוא נשא נאום מכונן ובו קרא לא להסתפק במחקר על ה " פתולוגיה " אלא להעמיק את הידע על מיטביות ועל תפקוד מרבי של אנשים גם במצבי קושי , בהנחה שהאדם הוא הרבה יותר מאשר סכום חוסר התפקוד של מערכת העצבים המרכזית שלו או של היעדר יכולות הקריאה שלו . מאז תחילת המאה מוכרים המונחים פסיכולוגיה חיובית ואופטימיות נלמדת , והראייה שלנו זכתה לתפנית מעודדת : האדם הוא הרבה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help