sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פרק ראשון : על מושג הסמכות החינוכית השאלה שנתבונן בה בראשיתו של מסענו המשותף היא : מהי בעצם סמכות חינוכית ? כולנו משתמשים במושגים רבים ושונים בשיח השגור בחברה שלנו , גם אם פעמים רבות משמעותם אינה מובנת לנו עד תומה . אחד מעיסוקיה החשובים של הפילוסופיה הוא הבהרת מושגים שאינם ברורים מאליהם , כדי ליצור שפה משותפת ואפשרות של דיון תבוני בין בני אדם . כזה הוא מושג הסמכות החינוכית , שאינו מושג פשוט ומובן מאליו , ושלא קיימת הסכמה רחבה לגבי אפיונו . אם נבקש מאנשי חינוך שונים להגדירו , גם מאלה שמשתמשים במושג זה באופן תדיר , נקבל אוסף של הגדרות שונות ולעתים אף סותרות . אני חושב שתוכלו להיווכח בכך בעצמכם , גם אם לא באופן מדעי , אם תאספו באקראי כמה הגדרות של מושג הסמכות החינוכית ממכריכם – מורים והורים – ותשוו הגדרות אלו הן בינן לבין עצמן הן ביחס להגדרה המקובלת עליכם עוד בטרם העמקתם בקריאת הדברים הכתובים בדפים אלה . כדי שנתקדם ונוכל להשיב לעצמנו או לתלמידינו על השאלה מה פשר המושג הקרוי " סמכות חינוכית " , ננסה להקיף ולבחון אותו מהיבטים שונים שלו . תחילה נשאף להבין מהי " סמכות " באופן כללי , ולאחר מכן נשלב הבנה זו בתחום החינוך . לעתים כשאנו מבקשים להבין מושג , נוח להשתמש ככלי מסייע בחקר גלגולה ההיסטורי של המילה שהמושג עטוף בה , דהיינו האטימולוגיה שלה . אם נעיין בשורש העברי של " סמכות " , הלוא הוא ס . מ . ך ., נראה שמדובר במשהו או מישהו שאפשר להיסמך עליו , להישען עליו , לתת בו אמון . כמו כן אנו יכולים לזכור שבהלכה היהודית הסמיכו גדולי היהדות תלמידים מסוימים , באופן פורמלי ופומבי , כממשיכי דרכם . כך למשל , האל מצווה את משה רבנו להניח ידו על 3 תוכנו של המושג " סמכות חינוכית " וניתוחו אינם נלמדים במסגרת תחום תוכן כלשהו בבית הספר התיכון ואף לא בכל מסגרת של הכשרת מורים , והמתכשרים להוראה עשויים לצאת נשכרים מהבנת מורכבותו בהקשר החינוך הבית - ספרי ( . ( Hansen , 2006 : 185 גם המחקר הראה ( Wilson & Cowell , 1990 ) כי השותפים השונים במעשה החינוכי מעניקים לו פרשנויות שונות . בניתוח מסודר של המושג יש אפוא משום תרומה להבנת ההבדלים בתפיסתו וליצירת שפה משותפת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help