sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המחנך . זאת אנו למדים ממחקרים אמפיריים , מכתבי עת אקדמיים ומקצועיים , מהעיתונות הכללית ומהלך הרוח הציבורי . נשאלת אם כן השאלה , אם יש בתקופתנו אנו דבר מה חדש תחת השמש החינוכית שפוגע בסמכות החינוכית , או שמא בעניין זה עולם כמנהגו נוהג ומה שהיה הוא שהווה והוא שיהיה . אנסה לשכנע בכך שאכן יש שוני בקשיים שהסמכות החינוכית נתקלת בהם בעת הנוכחית , ובסיכומם של הדברים שייכתבו בין דפים אלה אף יוצעו קווים מנחים לדרך מעשית להתמודד עם קשייה של סמכות זו , קשיים שהנם ייחודיים לזמננו . את המשבר העכשווי בסמכות החינוכית אני מייחס בראש ובראשונה למאפייניה של התקופה שאנו חיים בה , תקופה שיש המכנים אותה " העידן הפוסט - מודרני " . עם זאת , לדעתי היציאה ממשבר זה אינה כרוכה בהכרח במהפכה חיצונית בעולם החברתי ובשינוי מאפייני התקופה . הפתרון , כפי שאבקש להראות , מצוי בחצרם הפנימית של המורים : בשינוי התייחסותם למושג הסמכות החינוכית ובהתאמתו לזמן הזה . מחברו של טקסט כלשהו שלא נכתב מלכתחילה לצורכי תרפיה עצמית , ובוודאי מחברו של ספר מהסוגה העיונית , מכוון אותו ביודעין או שלא ביודעין לקהל מסוים , גם אם בסופו של דבר קהלים נוספים עשויים להיתרם וליהנות ממנו . מכיוון שלדעתי הפתרון למשבר נמצא בידי המחנכים , הרי קהל היעד הראשוני שספר זה מכוון אליו הוא קהל המורות והמורים הנושאים בעול החינוך . עם זאת , תלמידים והורים בעבר , בהווה ובעתיד הם חלק מרכזי , מהותי ובלתי נפרד מהמעשה החינוכי , והנושאים הנידונים להלן רלוונטיים במידה רבה גם עבורם . כפי שילך ויתבהר במהלך הקריאה , מורה מהסוג הישן ידע להשיב תשובות . מורה מהסוג החדש בעיקר שואל שאלות . בספר זה אעלה שאלות , על פי רוב שאלות שנויות במחלוקת , בתקווה שדרך הניסיון להשיב עליהן נצא הקוראים ואני נשכרים . כל השאלות שיופיעו להלן חשובות בעיניי , אך הן באות לשרת את שתי השאלות המרכזיות שבגללן יצאתי מלכתחילה למסע כתיבה זה : מהם הגורמים למשבר הסמכות החינוכית בבתי הספר בימינו ? מה ניתן לעשות כדי לפתור את המשבר או להחליש את עוצמתו ? גם אם שורשיו של ספר זה מצויים בתחום התוכן הקרוי " פילוסופיה של החינוך " , אשתדל במהלך הדברים להימנע משימוש במונחים פילוסופיים מקצועיים . אם איאלץ פה ושם להשתמש במושג שאינו שגור בחיינו היומיומיים , אדאג להבהירו . כמו כן עשויים דבריי לעורר אי - נוחות לעתים , שכן בכוונתי לשחוט מספר פרות חינוכיות המקודשות , אולי , לחלק מהקוראים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help