sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה התורה העניקה לאדם היהודי את הסמכות החינוכית לשננה וללמדה לבנו , והתלמוד הוסיף על כך את חובת האב ללמד את בנו מקצוע ואפילו ללמדו שחייה – בבחינת חינוך להישרדות בג ' ונגל החיים . מסיבות שונות התלמוד גם הורה על העברת הסמכות החינוכית מהאב ומהבית אל המרחב הציבורי , ועל הקמת בתי ספר שנשלחו אליהם ילדים בני שש או שבע ללמוד אצל מלמדי תינוקות . הגמרא אף ציידה את מלמד התינוקות בכלי סמכותי - פדגוגי : אישור להכות תלמיד סורר , אולם רק ברצועת הסנדל שאינה מכאיבה ביותר . זו הייתה עמדת ההלכה , אך ניתן לומר כי סמכות המחנך בפועל , בכיתת הלימוד , כאז כן היום , בירושלים ובבבל , בניו יורק ובבייג ' ינג , נקבעת במידה רבה על פי יחסה בפועל של החברה , ובעיקר ראשיה , למחנך . כאז כן היום יחס החברה אל המורה וסמכותו מתבטא בכפל לשון : החינוך חשוב תמיד , אך המחנך ( ובהכרח גם סמכותו ) נתפס לעתים כחשוב ולעתים כחשוב פחות . כך למשל , אנו מוצאים בתלמוד הירושלמי סיפור על הורים לתלמידים ביישוב גלילי שגרמו לפיטורי מורה מקומי , אחד בשם ר ' שמעון , משום שלא ניאות להיכנע לתכתיביהם בעניין אופן הלימוד , אלא דבק בדרך שהתוו לו החכמים ( ירושלמי , מגילה פ " ד , עה ע " ב ) . כך גם היום : אמנם מנהיגי מדינות העולם , ראשי הממשלות בישראל והשרים המכהנים בהן מעלים על נס בנאומיהם את חשיבות החינוך ואת הצורך בקידום מעמד המורה , אולם למרות הכרזות אלו ובמקביל אליהן , חל פיחות ניכר במעמדה של הסמכות החינוכית בבית הספר בעת הזאת ונחלשת סמכות 1 חובת החינוך מופיעה במספר מקומות בתורה , למשל " ושננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך " ( דברים ו , 7 ) וגם " ולמדתם א תם את בניכם לדבר בם – בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך " ( דברים י " א , . ( 19 חובות האב מפורטות בבבלי , קידושין , פרק ראשון , כ " ט , ע " א . 2 שמעון בן שטח היה הראשון שתיקן " ושיהו תינוקות הולכין לבית - הספר " ( ירושלמי , כתובות , פרק ח , הלכה יא , ל " ב , ע " ג ) . עד אז הייתה האחריות לחינוך הילד נתונה עדיין בידי האב . אולם לאחר מכן היא עברה לידי הציבור : " עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן , שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר , ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע " ( בבא בתרא , פרק שני , כ " א ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help