sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

כבר בראשית דרכה של ההתמחות בהדרכה פדגוגית , התעוררה הסוגיה לגבי תפקידם של הטיוטורים - מהן הדרישות המקצועיות לתפקיד זה , מה הם עושים בפועל ומה עליהם לעשות במפגשים הקבוצתיים . שאלות אלו ואחרות שהעסיקו את הצוות מיום פתיחתה של התכנית עדיין מעסיקות , גם כיום , את הצוותים בתכניות השונות שהתווספו במהלך השנים . להלן דוגמאות לסוגיות שעלו בישיבות הצוות : נכנסתי לתפקיד חדש כטיוטורית בתכנית ניסויית למדריכים פדגוגיים ולמרות שאני מדריכה פדגוגית מנוסה וותיקה אני ממש לא יודעת איזה סוג של דיון עלי להוביל בקבוצה שלי [ .... ] " ; " לי יש בקבוצה מדריכים פדגוגים חדשים שזה עתה נכנסו לתפקיד ומדריכים פדגוגיים ותיקים , איך אני מגשרת על הפערים ? כל אחד מהם זקוק למענה בתחום אחר [ ... ] " ; " אני עסוקה בסוגיה אחרת [ ... ] יש לי בקבוצה מדריכים יהודים וערבים , חילוניים ודתיים שבאים ממכללות שונות , המייצגות גישות ותפיסות שונות מה אני עושה עם זה ? " ; איך אני מגשרת בין ההרצאה שהייתה בבוקר ובין הנושאים שמעניינים את הלומדים ? מהות התפקיד הטיוטוריאלי לבשה ופשטה צורה , לעתים נדמה היה כי הנה היא מתגבשת וניתן לזהות את מאפייניה אולם , הסוגיות באשר למאפייני הזהות המקצועית החדשה , הדרכים בהם היא באה לידי ביטוי טרם גובשו בשלב זה . נהפוך הוא , ככל שהעשייה הטיוטוריאלית הלכה והעמיקה כן צפו ועלו מחלוקות באשר לאופן ניהול הקבוצה , עיצוב גישה חינוכית וגיבוש קונצפציה ייחודית לתפקיד . כל טיוטורית ניווטה את קבוצתה בהתאם לתפיסתה האישית את התפקיד החדש . הסוגיות סביב מהותו של תפקיד הטיוטור הלכו והתרחבו עם השנים . במפגשי הצוות בהתמחויות השונות עלו שאלות סביב זהותו המקצועית , מאפייני עשייתו בפועל , דרכיהתמודדותועםסוגיותשעולותבקבוצתו . בכלהתמחותקיבלושאלות אלה כיוונים שונים וכך גם מבנה התפקיד . בחלק מישיבות הצוות נערך דיון סביב הבהרת המושגים טיוטורינג ( tutoring ) ומנטורינג ( mentoring ) ( ראו פרקים 1 ו - 2 ) בדומה ובשונה בין שני המושגים המאפיינים הנחיה של קבוצה ו / או יחידים בזיקה להגדרת תפקיד הטיוטור המתבצע בהתמחות . המאפיינים המשותפים לכל הטיוטורים הפועלים בבית הספר הוא היותם מנחים של עמיתים . המתמחים הלומדים בהתמחויות השונות הנם עמיתים של המנחים במכללות ולעתים אף נמצאים בתפקיד בכיר משלהם . מאפיין נוסף הוא שקבוצות המתמחים הן קבוצות הטרוגניות המייצגות את החברה הרב - תרבותית המאפיינת את החברה הישראלית . כך שבכל קבוצה מנחה הטיוטור ערבים ויהודים , חילונים ודתיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help