sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבנה הספר בספר שבעה פרקים : ארבעת הראשונים הם בעיקרם פרקי תאוריה , ושלושת הפרקים האחרונים משלבים פרקטיקה ותאוריה ומדגימים מודל ייחודי של הוראת מדעים מפעילה לתלמידים עם ליקויי למידה . בפרק הראשון מוצגות תאוריות של למידה וחשיבה והקשר שלהן לגישות ההוראה שעליהן נשען המודל של הוראת המדעים המפעילה . תאוריות אלה ימוקמו במרחב שבין התנהגות ( ביהביוריזם וגישת גאניה ) , קוגניציה והכרה ( התאוריות של פיאז׳ה , ויגוצקי , אוזובל , פוירשטיין וגרדנר ) והבניה ( קונסטרוקטיביזם ) , גישה המתוארת בהתאם להתפתחות התאוריות מקאנט ועד דרייבר וון גלזרפלד ( וון גלזרפלד מייצג גישה קיצונית ורדיקלית ) . הגבולות בין תאוריות החשיבה , התאוריות הפסיכולוגיות - התפתחותיות ותאוריות הלמידה אינם חדים , והצגת התאוריות נעשית באופן שיאפשר להבין את עיקריהן ואת התפתחותן . בפרק השני מוצגות גישות מרכזיות להוראת מדעים , הנובעות מהתפיסות התאורטיות של התפתחות החשיבה והלמידה שהצגנו בפרק הראשון . כל גישה מציגה היבט אחר בהוראת מדעים , החל בהוראת הגילוי וכלה בתהליך התיווך . למרות החפיפה המסוימת וההשלמה שיש בין הגישות , נציג אותן בנפרד לפי התפתחותן הכרונולוגית , ובשמותיהן המקוריים שנתנו להן האישים המרכזיים שפיתחו או הציגו אותן לראשונה . כך יוכלו הקוראים , נוסף על הבנת הגישות השונות , להתרשם גם מכברת הדרך שעשה תחום הוראת המדעים משנות החמישים והשישים של המאה ה - 20 לערך ועד היום . בפרק זה נדגיש במיוחד את הגישות הישימות לאימון , לשיפור ולטיפוח מיומנויות של כלל התלמידים , ובעיקר של תלמידים עם ליקויי למידה . בפרק השלישי מוצגים ליקויי הלמידה הרווחים בקרב תלמידים הלומדים במערכת החינוך . בפרק הרביעי מוצגת ספרות המחקר העוסקת בקשיים הייחודיים של תלמידים לקויי למידה בלימוד מדעים , וכיצד מתמודדות גישות הוראה שונות עם קשיים אלה . כמו כן מוצגת בפרק ספרות המחקר המתארת את נחיצותה ואת חשיבותה של הכשרת המורים המקצועיים למדעים להוראת תלמידים עם ליקויי למידה נוסף על ההכשרה הכללית שלהם להוראת המדעים . כן חשוב לתת למורים אלה הכשרה מקיפה במדעים . בפרק החמישי נציג בקצרה את הרציונל של המודל התאורטי שלנו , שעניינו אימון מיומנויות התשתית והחשיבה של תלמידים עם ליקויי למידה במסגרת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help