sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מההקשר של לימוד התכנים של מדעי הטבע מצד אחד , ומחיי היום - יום שלהם מצד אחר ( פלק , . ( 2007 טיפוח המיומנויות והחשיבה נעשה בד בבד עם שיפור מיומנות הקשב . אפשר לברור רמות תוכן ולהתאימן לדרגות שונות התלויות ביכולת ההפשטה של התלמידים . הוראת המדעים מזמנת אפשרות טבעית ומובנית לעבודה בקבוצות קטנות ומאפשרת פעילויות המעודדות עניין וחקרנות תוך כדי הקניית מיומנויות חשיבה ולמידה רבות ומגוונות . המתודה המחקרית במדע מובנית וברורה מצד אחד ( התבוננות , ניתוח , ארגון סדרי עבודה ) ויצירתית מצד אחר ( העלאת השערות , אינטגרציה של ידע , השלכות ויצירת חלופות ) . מורים רבים חוששים שמא התאמת תכניות הלימודים לתלמידים המתמודדים עם ליקויי למידה משולבים תפגע בתהליך ההוראה של שאר תלמידי הכיתה ( עינת , . ( 2000 הניסיון מלמד שתכנית המכוונת לפיתוח מיומנויות וחשיבה לא רק שאינה פוגעת בתלמידים האחרים , אלא אף תורמת לכלל התלמידים בכיתה ( . ( Suk - Hyang , Wehmeyer , Palmer , Soukup , & Little , 2008 אנו מציעות , בהתאם לגישת הוראת המדעים המפעילה , שהמורה יהיה אחראי להנחלת הידע לתלמידים ויעשה זאת באמצעות ההתנסות הפעילה שלהם בכיתה , במעבדה או מחוץ לחדר הכיתה . אחריות המורה חלה על כלל התלמידים בלי קשר לקשיים הקוגניטיביים שייתכן שיש לכמה מהם . תכנית לימודים המבוססת על רעיונות הוראת המדעים המפעילה הופעלה והוערכה במסגרות חינוך שונות בבתי ספר בירושלים ובתל אביב , הן בבתי ספר שבהם כיתות מיוחדות הן בבתי ספר שלומדים בהם רק תלמידים המתמודדים עם ליקויי למידה , והוכח כי הפעלת התכנית אפשרית לכלל התלמידים ( בר , 1986 ב ; משרד החינוך והתרבות , . ( 2015 , 1987 תיעוד ניסיון נוסף של הוראה ברוח זו התמקד בהוראת מדעים במסגרת של קבוצה קטנה של תלמידים מתקשים , שמבחירה חופשית בחרו להשתייך לקבוצה מיוחדת זו בלימודי המדעים . הנושא שנלמד היה ״תזונה״ , והוא הוערך במסגרת של עבודת מוסמך באוניברסיטה העברית בירושלים ( פלק , . ( 2007 במהלך ההוראה הודגשו המונח ״ניסוי״ ושלביו , ובמשך הלימוד התנסו התלמידים בהפעלות מגוונות , זאת על רקע העובדה שלתלמידים מתקשים יש קושי בעריכת ניסויים . קושי זה אובחן גם במבחני פיז״ה ( . ( 2013 הוראת מדעים מפעילה לתלמידים לקויי למידה המשולבים במסגרות הרגילות עולה בקנה אחד עם דרישות החוק לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל על פי תפיסות חברתיות - ערכיות של החברה הישראלית . גישה זו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help