sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דהיינו במסירה של התלמיד את הנלמד בשפתו , בפירוש הטקסט שהוא קורא ובניסיון להראות לאן הוא מוביל . הוראת מדעים בגישה מפעילה מספקת מגוון של התנסויות מוחשיות התורמות להתמודדות עם קשיים מילוליים ולא-מילוליים , ויש לה תרומה גם לתחומי הקריאה , הכתיבה ומיומנויות החשבון . כל זאת בד בבד עם בניית תהליכי הוראה המותאמים לתלמידים המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז ועם קשיים בהתארגנות מרחבית ובניהול זמן . לימוד התנסותי של מדעי הטבע תומך בפיתוח מיומנויות התשתית , שהן המיומנויות הבסיסיות של תפיסות החושים , טכנו - מוטוריקה , תיאום בין - חושי , תיאום תחושתי -מוטורי והתמצאות , כל זאת על פי הרעיונות של גאניה ומחקרי פיאז׳ה ( ראו בר , 1986 ב ; משרד החינוך והתרבות , . ( 2015 מיומנויות תשתית אלה , כדוגמת השוואה , מיון , דירוג והכלת מחלקות ( מיון ביולוגי ) , הן תנאי הכרחי להפעלת מיומנויות קוגניטיביות של כל התלמידים , ובעיקר של תלמידים המתמודדים עם ליקויי למידה . כל שעל המורה לעשות הוא להיות מודע למיומנויות הנדרשות בכל פעילות שבחומרי הלמידה , לשים לב כיצד התלמידים מפעילים אותן ולתמוך במתקשים . הוראה מפעילה של מדעי הטבע , שנציג בספר זה , באה לידי ביטוי בתפיסה מודעת של מטרת הלמידה של תלמידים עם ליקויי למידה . באמצעות תיווך של המורים , תלמידים אלה מפתחים מודעות למטרות הלימוד ולתהליכי הלימוד שלהם . הם לומדים את התכנים כמו כל תלמידי הכיתה , ולא רק תכנים ייחודיים שמטרתם היא רק התמודדות עם הקשיים העומדים בפניהם תדיר . לפיכך , באמצעות לימוד בגישת ההוראה המפעילה , תלמידים לקויי למידה גם משפרים , במודע ושלא במודע , את יכולותיהם להתמודד עם הקשיים הרבים העומדים בפניהם ומחזקים את הדימוי העצמי ואת הביטחון העצמי שלהם , בלמדם את תכנית הלימודים הרגילה המזמנת גם להם אפשרות להצלחה בתחום הנחשב קשה ומורכב ( יפרח , . ( 2008 הוראת המדעים המפעילה תואמת את החזון הדמוקרטי של הענקת השכלה מדעית - טכנולוגית לכלל אוכלוסיית התלמידים במסגרת לימודי החובה בכל המגזרים . חזון זה מתבסס על ההכרה כי ״מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה היום , ותידרש עוד יותר בעתיד , לכל אדם המסוגל לתרום לחברה״ ( הוועדה העליונה , , 1992 עמ׳ ; 9 משרד החינוך והתרבות , . ( 2015 העובדה שהגישה שהצענו עושה שימוש במטלות אמתיות ומשתנות מתוך תחום הדעת הרחב של מדעי הטבע , מבטיחה גם את היכולת לאמן את התלמידים , ללמד ולקדם אותם בהצלחה עד גיל מבוגר , שכן האימון אינו שגרתי ואינו מנותק

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help