sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הספר התיכון . בחירת ההתנסויות תיעשה מתוך התפיסה כי אחד מתפקידי המורה הוא לשפר את מיומנויות החשיבה שלא התפתחו במיטבן אצל תלמידים עם ליקויי למידה ולתמוך בשיקומן . התהליך מתחיל מטיפוח מיומנויות היסוד הבסיסיות של תפיסה חושית , יכולת מוטורית , בעיקר בתחום המוטוריקה העדינה , יכולת התיאום הבין - חושי , התיאום התנועתי - חושי ותפיסות של זמן ומרחב . חסך במיומנויות יסוד אלה הוא העומד בבסיס ליקויי הלמידה ( עינת , . ( 2000 הבחירה להתמקד בתחום הוראת המדעים נובעת ממחקרים עדכניים בנושא אשר קובעים כי תחום המדעים הוא תחום הדעת המתאים ביותר לטיפוח מיומנויות של תלמידים עם ליקויי למידה . מסטרופיירי וסקרוגס ( Mastropieri & Scruggs , 2001 ) טוענים כי אחת הסיבות להצלחה של תלמידים לקויי למידה בתחומי הלמידה הקשורים למדעים נובעת מהמוטיבציה הרבה של לומדים ללמוד נושאים הקשורים לעצמם ולסביבה שבה הם חיים . מתוך תפיסה זו עולה היתרון הבולט של הוראת מדעי הטבע לשם טיפוח מיומנויות של תלמידים עם ליקויי למידה , עקב התבססות המידע על הפעלת מיומנויות חושיות ומיומנויות טכנו - מוטוריות . לפיכך יש ללמד מדעים על בסיס הגישה של הוראת המדעים המפעילה שההוראה ההתנסותית ( hands on experience ) היא רכיב חשוב בה . תפיסה זו רואה חשיבות מרכזית בהתנסויות של התלמידים עצמם וגם בשיח ביניהם . אנו גם מציעות להרחיב את גישת ההוראה המפעילה ולהכילה גם על נושאים ועל תחומי דעת אחרים , הקרובים למדעים ומבוססים בחלקם על התנסות , כמו למשל מתמטיקה , גאומטריה , גאוגרפיה ועוד . תחום המתמטיקה הבסיסית מבוסס למשל על התנסויות בעצמים : מנייתם , ארגונם , סידורם ומיונם . גאומטריה אף היא תחום שחייב להיות מבוסס על התנסויות בסרטוט , במדידה ובבחינה ( ולא באישוש ) של משפטים מופשטים . בגאוגרפיה מתנסים בבניית דגמים , במדידות , בשימוש בקנה מידה , בסרטוט דיאגרמות , תרשימים ומפות . במחקר המובא בפרק הרביעי הדגישו החוקרים את המסוגלות של תלמידים המתמודדים עם ליקויי למידה ללמוד מדעים . כפי שהזכרנו קודם לכן , בספר נעסוק בהוראה מפעילה , ונדגיש בעיקר הוראה באמצעות התנסויות , ובהן תצפית , התנסות ידנית , התנסות מילולית ( דיונים , שאלות , ויכוחים ) ודיווח . רק חלק קטן מהלימוד יתבסס על הקשבה להרצאה , על רישום או על קריאת חומר , וגם פעילויות אלו ילוו ברפלקטיביות ( , ( reflection 1 לאורך הספר בהתייחסות למורים נקטנו במכוון הן לשון רבים הן לשון יחיד בזכר או בנקבה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help