sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

את חופש הפעולה של המורים ואת מגוון סביבות הלימוד שניתן להציע לתלמידים עם צרכים מיוחדים . סיבה אפשרית לכך שאנשי מקצוע והורים קיבלו את החוק ואת הנחיותיו הדידקטיות ללא עוררין היא שהייתה תמימות דעים בין מעצבי המדיניות ובין אנשי המקצוע , שיש לבסס את תכנית הלימודים האישית על מודל רפואי . וכך , כפי שקורה בביקור אצל הרופא , התהליך מתחיל באבחון הבעיה . על סמך הדיאגנוזה הרופא קובע כיצד לטפל – הוא קובע את האמצעים ואת התרופות לריפוי המחלה ואת לוח הזמנים להבראה . אמת המידה להצלחת הטיפול היא " בריאות " . בהשאלה של מודל זה למערכת החינוכית , אמת המידה להצלחת ההוראה היא " תפקוד נורמלי " . אם כן , ההוראה בחינוך המיוחד היא בעיקרה " תיקון " של הפגמים והליקויים המתגלים באבחון כדי להפוך את הלומד לכמה שיותר נורמלי , רגיל , מבחינה חברתית . התייחסות זו עלולה לבטל את אישיותו הייחודית ואת כישוריו הייחודיים - מוזיקליים , ספורטיביים או אמנותיים – אם אין הם נכללים במערכת המאבחנת . לצד הגישה הפרטנית בחינוך המיוחד מופעלת גם דרך ההוראה הנהוגה בכלל במערכת החינוך – השיטה הפרונטלית . על המורה בכיתת החינוך המיוחד לעבוד בשני המישורים – התכניות היחידניות ) לפי החוק ( והתייחסות לכיתה כולה כיחידה לומדת ) טל , . ) 2008 השיטה המסורתית - הפרונטלית , כפי שהיא מקובלת היום , מבוססת על המודל לעיבוד מידע שהציע אוסובול ) , ) Ausubel , 1968 והיא מעוגנת במודל של תהליך עיבוד המידע המפגיש בין ידע שמקורו בתרבות ובין הלומד . המורה מתווכת בין שני אלה , מנגישה את החומר לתלמיד ומשפיעה על הידע שהוא צובר . אם כן , בשני המקרים תכניות הלימוד מתעלמות מאישיותו של הלומד , מנטיותיו , מתחומי ההתעניינות שלו ומייחודיותו . בשונה משתי שיטות אלה , הוראה המבוססת על מודל מעגל ההפנמה היא קבוצתית במהותה ומטפחת את הפרט כייחודי בקבוצה . המקור לתכנית הלימודים הוא הלומד עצמו , חוויותיו ותחומי העניין שלו . המורה אינה בבחינת רופא מאבחן המזהה ליקויים ורושם " מרשמים " לריפוי החולי , והיא גם אינה מתווכת בין תרבות מסוימת ובין הפרט כדי " לנרמל " אותו . במודל זה המורה מציבה לפני התלמיד אתגרים קוגניטיביים , עיוניים , התנהגותיים , אישיותיים ורגשיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help