sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הגבר הנבגד . שני הסיפורים נשענים על ההסכמה החברתית הרווחת שתכשיטים יקרי ערך של אשה מאורסת או נשואה מייצגים יחסי מין כשרים המתרחשים במסגרת החיזור והנישואים המונוגמיים בלבד , ויש בהם מימד מובהק של רכישת הזכות ליחסי המין על ידי הגבר - הבעל ושל יצירת נגישות בלעדית ליחסי מין עבורו עם האשה . בוגדנותה ופריצותה של האשה בשני הסיפורים האלה מגולמות בתכשיטים שקיבלה מגבר זר . נוכחותו בבית או על גוף האשה של תכשיט יקר ערך שמקורו אינו במסגרת הסכמי הנישואים והפרקטיקה של מתנות שרוכש הבעל לאשתו , היא טאבו שמטיל המשטר המונוגמי , שכן היא מעידה על אדם נוסף , שאינו הבעל , שרכש זכות לקיום יחסי מין עם האשה . זכות מינית בלעדית על האשה מתגלמת לרוב בתכשיט מסויים , זה הנקרא טבעת הנישואים , אך היא חלה בעקיפין על כלל התכשיטים שמעניק גבר לאשה . כך , התכשיטים המוענקים לה על ידי אביה בציפייה לנישואיה או אלה המוענקים לה על ידי בעלה במסגרת החיזור והנישואים , אמנם שומרים על זיקת שייכות וקניין רשמיים לאשה , אך בעסקת הנישואים הגבר רוכש זכות קניין עקיף עליהם וזכות לבלעדיות מינית עליה . תכשיטים אלה הם חפציה הפרטיים , כביכול , של האשה , שעברו קומודיפיקציה כסמלים של ערך חברתי ושל הצהרת עושר . הם אמנם נושאים תו מחיר ממשי , אך ערכם החוזי והממוני ( גבר רכש בכסף זכות מינית על אשה ) מוסתר על ידי תפקידם הסמלי . גם אם פורמלית התכשיטים שייכים לאשה , כמקובל בעסקי נדוניה והסכמי ממון בין בני זוג , פירותיהם הממשיים והסימבוליים ערוכים להנאתו ולבעלתנותו של הבעל . לא כבשני הסיפורים האלה קורה בסיפור של בורלא , בו מתגלה דווקא אצילותה האמיתית , לא המזויפת , של האשה באותה פעולה עצמה של העמדת פנים ותרמית מול בעלה ושל בגידה באמונו , תוך סכנה של חשיפתו לקלון וללעג ציבוריים , שלא לומר תוך סיכון מעמדו הכלכלי . ריקוג ' ה הופכת את הדגם הסיפורי השכיח , למרות תבנית היסוד המתקיימת בסיפור בדבר תרמית באמצעות תכשיטים , עת היא מגניבה אל הבית דווקא תכשיטים מזויפים ולא תכשיטים אמיתיים . הוויתור של ריקוג ' ה על תכשיטיה האמיתיים מגלה את נדיבותה , ולאחר מותה אף הבינו הבריות כי " אפשר שעיניה היו אז מבריקות ופניה מאירים בגלל תכשיטים מזויפים אלו" ( , ( 256 והרי זה לקח נאה לסיפורים עממיים , המשמשים לניחום העניים ולהצבעה על מקורות לעושר חלופי , הלא הוא העושר הבא עם עשיית מעשי חסד תוך ויתור על סממנים של עושר קונבנציונלי . הסיפור העממי מספק הנאה לקוראיו ולשומעיו גם בשל הלעג שהוא לועג לבעלי השררה והממון ובשל ההתפעלות המבודחת שלו מחתרנותם של המדוכאים הפועלים לחשיפת קלונם של גבירים . אולם תרמיתה רבת השנים של ריקוג ' ה אינה פשוטה , והיא אינה עומדת על גנבת ממון בלבד . אמנם התרמית מתהפכת אל תפישתה כמעשה ‘ טוב ' בשל התוצאה שלה , אבל הוויתור של ריקוג ' ה על תכשיטיה מחבל סימבולית בקשר הבלעדיות שבינה לבין בעלה , ויש בו רמז עקיף לסוג של פריצות . כמו הנשים הנואפות והבוגדניות בסיפורים האחרים שצוינו לעיל , גם ריקוג ' ה העבירה אל הבית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help