sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של מי התכשיטים ? סיפורים רבים יש על נשים ותכשיטיהן , וגם באמנות החזותית לא נפקד מקומו של דימוי האשה העטורה בתכשיטים להגדלת היופי שלה ולציון הסטטוס של אביה או של בעלה . למעשה , היופי שלה , המתוגבר על ידי בגדים ועדיים יקרי ערך , מוסיף גם הוא לחשבון הסטטוס שלו . סיפורים ודימויים כעין אלה מניחים כמובן מאליו את היחס הפשוט בין האשה ובין הגבר שהוא ארוסה או בעלה ( והוא מופיע לעיתים לצידה בדימויים ויזואליים ) , באמצעות התמקדותם בתכשיטים , בבגדים , בעיטורי נוי ובסימני יוקרה שעל גוף האשה . סיפורים ודימויים כאלה גם מניחים את היחס הפשוט והישיר בין האשה ותכשיטיה , אשר הצבתם במופע סטודיומלי אחד לצד גבר , גם אם נוכחותו נרמזת בלבד מכוח המבט המחפצן המופקד על עיצוב הדימוי ועל הפנמת המבט המחפצן בתוכו , מציגה את האשה והתכשיטים כאחד בזיקת שייכות אליו ובשרשרת של קניין : התכשיטים שייכים לה , והיא שייכת לו . האשה מתגלה בדימויים מעין אלה כנהנית , עת היא מפוארת ומהודרת בתכשיטיה ובקישוטיה , ובזאת היא מאשרת את זיקתה אל הגבר שלצידה , שהוא-הוא מי שהעניק לה את התכשיטים , ובעלותו עליה ועל תכשיטיה נכרכות זו בזו . כך תכשיטי האשה הם קישוט ואישור ישירים או נרמזים לערכו של הגבר המצוי ברקע היצירה או בחזיתה , בין אם הוא בעלה ובין אם הוא אביה . ערכם הממשי והסימבולי של האשה , של גופה ושל החפצים המעטרים אותו , ניצב בזיקת קניין , שייכות ותלות ביחס לגבר זה . הדימוי הקונבנציונלי הזה מגלם היררכיה ברורה , לפיה ערכו ומעמדו של הגבר נקבעים , מאושרים ומתוגברים על ידי יפי האשה ותכשיטיה . יתר על כן , ברובד סמוי מן העין מגולם בדימוי זה גם שלטונו של הגבר על מיניותה של האשה , שכן יופיה מכונן וערוך עבור המבט הבעלתני שלו , ותכשיטיה מקודדים הן את היופי והן את הבעלתנות . כך פיקוחו של הגביר נחשון על תכשיטי ריקוג ' ה שבארגזה הוא אשרור בעלותו לא רק על התכשיטים אלא גם עליה גופה , ומעשה הבדיקה המתמדת שלו בתיבת תכשיטיה מסמל את זכותו לחדירה מתמדת לרשותה . שניים מן המפורסמים שבסיפורי האשה ותכשיטיה , " תכשיטים מזויפים " מאת גי דה מופסן ו " מר יודע כל " מאת סומרסט מוהם , חושפים תרמיות ומעשי בגידה של נשים , המתבססים על הניגוד שבין ‘ הדבר האמיתי ' ( תכשיט אשה בעל ערך חומרי גדול וערכו הסימבולי בעיני הגבר ) ובין ‘ הדבר המזויף ' ( תכשיט חסר ערך , המחקה את התכשיט היקר ומשתתף בהעמדת פנים ) . בשני סיפורים אלה נקשרת תרמית האשה ביחסים מיניים אסורים שקיימה בסתר , ושתמורתם קיבלה תכשיטים יקרי ערך מגבר שאיננו בעלה , ובשניהם האשה מעמידה פנים שתכשיטיה הם מזויפים כדי ‘ להעביר ' אותם אל תוך הבית ואל מול עיני בעלה בלי שיחשוד בה . גילוי השקר בסיפורים אלה הוא אירוע שמעיד על קלונה ועל נקלותה של האשה , הן במעשה הניאוף והן בתאוות התכשיטים , גם אם הסיפור מפנה חצי אירוניה אל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help