sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מרחביו וחלליו , והוא כולל את נכסיו המקוריים שלו יחד עם נכסי אשתו בחבילה אחת , הפרידה ריקוג ' ה את נכסיה מנכסיו , ובתוך לב ליבו של הבית ניהלה בעוז נפש קופה משלה וחשבון משלה . נדיבותה של ריקוג ' ה בפעולתה לריקון תיבתה מתכשיטיה והאדישות שלה לתכשיטים כסמלי יופי , עושר ומעמד , מפריכות את אותה חוכמה עממית בדבר תאוותן של נשים לתכשיטים , שכן ריקוג ' ה איננה מתאווה כלל לתכשיטים כקישוט וכסימן של עליונות מעמדית , אלא זו תכונתו של הגבר דווקא . כך נחשף תפקידם החברתי והמוסכם של תכשיטי האשה בכלכלת השידוכים והנדוניה , ומנגד נחשפת יכולתה של האשה להפר את ההסכמות של חיי היום יום של השידוך והנישואים . סוף הסיפור הוא טוב , שכן לאחר וידויה , הגביר סלח לאשתו על מעשה המרמה , ואולי יש מקום דחוק אף להניח שמצא שמץ של טעם וחן במעשיה . ככתוב , עת הבין את מעשיה , " נכלם בפני עצמו שנתן דעתו עכשיו לחשבונות " ( . ( 256 כך מצטרף הסיפור בנקודת הסגירה שלו לנרטיבים על מהפך שמתחולל באדם ‘ רע ' בעקבות מעשיו של אדם ‘ טוב ' : המעשה הטוב זוכה עם התגלותו בציבור להתפעלות כללית ולאישור אוניברסלי ( " אותו מעשה מופלא " , כפי שמוגדרת תחבולתה של ריקוג ' ה בפי העם ) , ולא רק על דעת הכלל , אלא - ובזה העיקר - אולי אף על דעת האדם שגילה כל ימיו התנגדות לעשיית טוב . מסגרת נרטיבית זו מעניקה לגביר מעמד של בעל תשובה שהכיר בחטאו ומחל על הפגיעה המדומה בכבודו , והיא מדגישה את כוחה של האשה כמי שחוללה בו את הטרנספורמציה ברוב צדיקותה הבלתי כנועה והבלתי מתפשרת . אולם , לא בסיפור צדיקותה של ריקוג ' ה נעסוק כאן . הדיון שלנו מבקש למשוך מן הסיפור את הנרטיב המשני שטמון בו , זה שמציב במרכזו את תיבת התכשיטים של ריקוג ' ה , ומסביר את מקור כוחה ואת חירותה של ריקוג ' ה כפועל יוצא של תיבה זו . לא בגביר ובשינוי שהתחולל בו אנחנו מבקשות לדון , אלא בטרנספורמציה אחרת , זו שבה אשה מדוכאת וכנועה כביכול , אשה שהחוק החברתי וחוק הבית מכוונים אותה למשמעת גמורה ולדלות רגשית , ושחייה מתנהלים תחת פיקוח קפדני , חילצה מאחיזת הבעל את רכושה ואת נפשה . אשה זו , שדומה שחייה מתרחשים בבדידות , בקרירות ובאדישות רגשית לפי המתכונת שקבע בעלה ( שכזכור , ליבו מתרגש ודופק רק כלפי רכושו ) , הפכה לאשה סוררת כביכול , שסיכלה את עצת בעל הבית ומצאה דרך משלה לחיות חיים שראוי לחיות אותם . נרטיב זה חושף את טיבו של מעין חפץ פלאי רב כוח שיש ברשותה , חפץ שהועיל לה לבצע את תפקידה הסיפורי , והעמיד את תפקידה של הנדוניה , הלא היא החפץ הפלאי האמור , במיקום בלתי צפוי : לא עוד שוחד שאבי הכלה שיחד בו את הבעל המיועד , לא עוד חפץ המדגיש את חפצון האשה ואת מדידת שווייה במונחים כספיים עסקיים , לא עוד אתר של שליטה בה הן מצד אביה והן מצד בעלה , לא עוד סחורה המאפשרת לגבר להסתחר בה , אלא נכס המאפשר והמאשר עצמיות וחירות , מעין אותם " כסף וחדר" מיתולוגיים שקצבה וירג ' יניה וולף להבטחת חירותה של האשה . על פוטנציאל זה של כפל פניה של הנדוניה יעמוד הדיון שלפנינו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help