sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המלא והקפדני של הגביר על נכסי הבית התעקשה בדרכה לבטא את שלטונה על מה שקראה לו " שלי " . יש להניח שהדרך הנורמטיבית לשימוש בתכשיטים היתה אמורה לנווט את ריקוג ' ה לשעבד את התהדרותה בהם לרווחתו ולהעלאת קרנו של בעלה . בניגוד לנורמה זו ריקוג ' ה דווקא נפטרת מן התכשיטים , ומפיקה מהם הזדמנות לביטוי העצמיות הייחודית שלה , ובדיעבד , להשפלתו של הבעל . למרות שנמחקה כאישיות סוברנית בעלת נכסים משלה על ידי המסורת המשעבדת את האשה הנשואה לבעלה בכל המובנים , נותרה בה תפישה עצמית של זהות נבדלת - " שלי " . מכיוון שנחשון היה צר עין ורע לב ( " איש כילי , רע - עין , עם הארץ " , ; 249 " לב - ברזל ומצח נחושה " , , 250 ועוד כינויים כינו אותו הבריות ) , ולא תרם את תרומתו לנצרכים שהתדפקו על דלתו חדשים לבקרים , מצאה ריקוג ' ה מיד לאחר נישואיה שלפי חוקת הבית עליה לטרוק את הדלת בפני עזובי הגורל שניסו מזלם בקבלת צדקה . לכך לא היתה יכולה אשה נדיבה ואצילת רוח זו להסכין . אולם , מאין יבוא עזרה ? כסף לצדקה הוקצב לה על ידי הגביר במשורה ותוך פיקוח מחמיר ( " הגביר לא היה נותן לה אלא מטבע אחד קטן לחודש כדי לתת כמה פרוטות לעניים " , , ( 253 עבור הוצאות הבית לא הוענקה לה קופה , ולכספו של בעלה לא היתה לה גישה ( " כסף שלו שבבית היה סגור ומסוגר בארגז הברזל שלו , והיה מקפיד ודורש חשבון על כל הוצאה שבבית עד פרוטה קטנה שבקטנות " , . ( 253 ארגז עושרו של הגביר , כמו ארגז תכשיטיה שלה , היה אם כך נעול וחסום בפני ריקוג ' ה , ובשניהם לא היתה רשאית להשתמש . זה דיוקנה של האשה הצייתנית , המנהלת את ביתה בעין צופייה , לכאורה , אך אינה רשאית לגשת אל המשאבים הממשיים שלו . אולם היא , שבניגוד לבעלה היתה בעלת נפש נדיבה ורבת חמלה , כאמור , מצאה מוצא . בחשאי וללא רשות היתה מוציאה במשך שנים תכשיט אחר תכשיט מהתיבה , ממירה אותו בכסף , ומעניקה צדקה וחסד לכל דכפין ודצריך . וכדי שנחשון לא יגלה את מעשיה האסורים והבוגדניים , הניחה בתיבה , כל אימת שלקחה ממנה תכשיט , תכשיט חלופי דומה בעל מראה ומשקל זהים לאלה המקוריים , עשוי מחומר זול ופשוט ( " נחושת ובדיל מצופים זהב " , , ( 255 דהיינו , תכשיט מזויף : " אמת שהם מונחים שם . אבל [ ... ] הם מזויפים " ( שם ) , היא מודה ערב מותה . כך , לגודל האירוניה , התגאה הגביר במשך שנים רבות ובלא דעת בתיבה מלאה סדקית חסרת ערך ובאשה היוצאת לרחוב לצידו כשהיא עדויה בתכשיטים מזויפים , ואת דבר נדיבותה ( ולשיטתו : דבר הכחש ) של אשתו מעולם לא שיער ולא ידע . בעשותה את מעשי החסד שלה הפגינה ריקוג ' ה שליטה מלאה בארגזה , והפכה את כוונת בעלה , ששליטתו לכאורה בארגזה סימלה את יחסו לאשתו בכלל , יחס של קניין ובעלות , המתיר גישה חופשית אל הנכס והשגחה עליו ללא גבולות : לשיטתה , לא שני הארגזים שבבית הגביר נעולים בפניה , אלא רק אחד הוא נעול ומסוגר בפני כל אדם זולת בעליו , ואילו האחר פרוץ ופתוח כקרן השפע לכל נצרך . בעוד הגביר סבור שביתו הוא אחד ואחיד , ממושטר ומפוקח , סגור ומסוגר בכל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help