sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

" ליבו היה דופק בו , ולא ידע למה דופק " ( , ( 253 והוא היה ממהר לבדוק ולמנות את תכולת התיבה . התרגשות ודפיקות לב שמורות היו אצלו לענייני רכושו ולענייני תכשיטי אשתו , והן לא ניכרו ביחסיו האחרים , שהיו קרים , מנוכרים ואדישים . התכשיטים יצאו מן התיבה ונגלו לעיני הבריות רק באירועים מיוחדים של שבת , חג ומועד , אירועים שבהם נחה על הקהל הילת קדושה ציבורית וקהילתית , בהם הקהל יוצא לרחוב , מתהלך ומסובב במקומות ההתכנסות המקובלים , ואף בהם שימשו התכשיטים את הגביר יותר מאשר את אשתו , שכן הם העניקו לו הזדמנות טקסית כשרה לאשרר בפומבי את עושרו ולהפגינו לעיני הציבור . בימים אלה צעד הגביר מעדנות בחוצות ירושלים בלוויית רעייתו היפה , והציג לראווה אותה ואת תכשיטיה : " היתה יוצאת בימי שבתות וימים טובים ענודה עדי עדיים מזהב ומאבנים יקרות " ( - ( 256 כולם תצוגת רכושו , כולם יהלום בכתרו , כולם עדות על רום מעמדו ועל מצבו הכלכלי האיתן , כולם אובייקטים של יופי ונוי המעידים על יופיו שלו . האיש עצמו היה מכוער , " רע מראה וטרוט עיניים " ( , ( 249 ועושר בגדיו לא כיסה על שפלותו ( " נזם זהב באף חזיר " ואף " פיגול " כינו אותו הבריות ) . אך אורה וזוהרה של אשתו העדויה בתכשיטיה המיר בעיניו את כיעורו ביופי . אכן , גם זה ייצוג נאמן של הנישואים כעסקת ממכר ומקנה בין גברים ושל יחס הבעל אל אשתו כאל מראה המשקפת את מעמדו ואת ערכו . אולם ריקוג ' ה התייחסה לתכשיטיה באופן שונה לגמרי : כפי שמתברר סמוך למותה בעת וידויה על ערש דווי , היא ראתה בהם קרן העומדת לרשותה להפקה ולמימוש הזהות שלה , התשוקות שלה , הערכים שלה והנדיבות שלה . בעוד הגביר מבטיח את מעמדו על ידי שליטה בתכשיטים , על ידי פיקוח מתמיד עליהם ועל ידי קביעת מועד יציאתם מן התיבה וכניסתם אליה , ניהלה ריקוג ' ה את תכשיטיה בחירות גמורה , וקבעה את יציאתם מן התיבה לבלי שוב עת מכרה אותם אחד אחר השני , בלי מסירת דין וחשבון לבעלה ובהסתרת גנבה ( מעין גנבה ) מתמשכת . מתברר , אם כך , שריקוג ' ה היתה סובייקט עצמאי ובעל זהות ורצון , ואף תעוזה ורוח מרי , לחבל במשטר שנכפה עליה על ידי אביה ובעלה . מתברר כי יש לה קיום בנפרד מבעלה ומאביה , בשונה מהם ואף בניגוד להם , ושזהותה הנפרדת הזו היתה פעילה בתקופת נישואיה ואולי אף קדמה להפיכתה לאשת איש באותה עסקת גברים הנקראת נישואים . ייתכן אמנם שרק הנישואים עם הגביר הקמצן אנושות הביאוה להכרת מידת חירותה ולבחירה בפעולת מרי כנגדו , אך בסיס הנדיבות ודאי היה בה משכבר הימים . בסיום הסיפור , כשהיא מתוודה על תרמיתה ביחס ל " התכשיטין שלי . כל התכשיטין שלי " ( , ( 255 וטוענת כנגד בעלה " לא לקחתי משלך ולא כלום " ( שם ) , עומד לפנינו סובייקט בעל הכרה של אוטונומיות וזהות אישית . למרות העסקה שנעשתה בין האב והבעל , עם משמעויותיה הכלכליות ( העברת כסף ושווה כסף מגבר לגבר ) , ולמרות שהגביר ראה בדמיונו את התכשיטים כאילו הם שלו , ראתה אותם ריקוג ' ה כרכושה שלה וכאמצעי לביטוי ולמימוש עצמיותה , ועל אף שלטונו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help