sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר : תכשיטים וחפצים אחרים במרחב הנדוניה " כל התכשיטין שלי" בספרו של יהודה בורלא במעגלי אהבה ( תשי " ג ) , מופיע הסיפור " סובבתהו בכחש " , בו אנו מתוודעים אל ריקוג ' ה לבית חפץ , שבעת נישואיה לגביר הירושלמי סיניור יעקב נחשון הביאה נדוניה בדמות תיבה מלאה ברוב תכשיטים ואבני חן . הגביר היה עשיר כשלעצמו , אך ברור היה לפי טבעו הקמצני , הרכושני ותאב הבצע , שהאשה שיישא צריכה אף היא להוכיח את עושרו של אביה , שרכושו יצטרף רובו ככולו לרכושו של נחשון ויגדיל את נכסיו ואת כבודו . בנוסף על הונו שלו , גם רכושה של אשתו הראשונה , שממנה נתאלמן , נותר בידו של נחשון , וגם את חשבונו חישב כנראה באותה תאווה חומרנית , שהרי למרות שנאתו אליה , ככתוב , לא גירש אותה מפני קמצנות וחמדנות : " היאך יוציא ממון לשלם כתובתה ? " ( . ( 250 כך נודעת לנו העדפתו של הגביר לכסף על פני אושר הבא ממקום אחר . תמורת אי רצונו לגרש את האשה השנואה , ציער אותה וייסר אותה עד שנפטרה לעולמה , והוא נתפנה מחדש לשאת אשה חדשה , הלא היא ריקוג ' ה , גם היא בעלת הון כאמור , וגם היא כקודמתה תגדיל את הונו של בעלה . ייתכן שתכשיטיה של ריקוג ' ה נרכשו על ידי אביה סמוך לנישואיה כדי להעמיד לה נדוניה נכבדת וכדי להגדיל את חינו ואת יוקרתו של השידוך עימה , וייתכן שנרכשו קודם לכן ונצברו עבור הבת אט אט לקראת אותו ייעוד . כך או כך , התכשיטים מייצגים את עושר אביה ואת יכולתו לבצע עסקה מוצלחת עם גבר עשיר אחר , והם ודאי תפשו מקום נכבד בעסקה זו . כמו הגביר נחשון , גם אביה של ריקוג ' ה לקה בתכונת הקמצנות , שכן " ריח מרובה של כילאות היה נודף הימנו " ( , ( 251 - 250 ואת שידוך בתו לנחשון מסכם הסיפור : " והיא , מידה זו [ הכילאות ] , שפיתתה אותו למכור בתו בהון " ( . ( 251 יש במשפט זה יותר מרמז לשידוך בלתי רצוי לבת ואולי אף בלתי ראוי לה ( " איכה יועם זהב " , קוננו עליה אנשי ירושלים , " שתיתן עצמה בידיו של פיגול זה " ) , שידוך שנולד מחמדנות וכתוצאה מפיתוי כספי , ושטיבו כעסקת מכירה הוא חשוף ואף ברוטלי . הנה כך , עסקת שני הגברים העשירים והקמצנים למכירתה ולקנייתה של האשה גלויה כאן לחלוטין , והגביר זכה ליהנות מתכשיטי אשתו מידי אביה . לאחר נישואיה , ולמרות שייכותם הרשמית אליה , תכשיטיה של ריקוג ' ה שימשו בעליל את בעלה : ברוב הימים שכבו בתיבתם הסגורה , וההנאה שנהנה מהם נחשון היתה כהנאתו של בעל הון שמונה ומונה את כספו , וכספו הולך ורב , הוא נצבר בקופות ובתיבות , ומפגין את ערכו הסימבולי עת הוא נותר ללא שימוש . מתברר שהגביר אף נהג לפקוד את ארגז התכשיטים מדי פעם , כפקוד האדם מקום מקודש ונסגד , כדי לוודא שהכול מונח במקומו ולא נגרע דבר , וכדי להזכיר לעצמו את עושרו ואת גדולתו . כשעלה בו חשש שמא נגעה ריקוג ' ה נגיעה רעה בתכשיטים ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help