sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שאלת החינוך ומהו מחנך כשבני אדם מדברים על החינוך – למה הם בעצם מתכוונים ? על מה הם חושבים ? מסתבר , שעל ילדים , על בית הספר ועל ההידרדרות בהתנהגות הנוער . אבל גם לאחר מחשבה שנייה , חוזרים הנשאלים ומזכירים שוב את ההשכלה המסודרת , שוב את גיהוץ הנימוסים ושוב את הידרדרות הנוער של היום לעומת פעם . שהרי כך מקובל , שהחינוך הוא ממש זה שיודע לתקן את קלקולי החברה ולהפחיתם , לצמצם את הפגישה ואת סיבותיה , למעט את המוזנחות ואת הנפילה לעוני ולמחלותיו , זה שיודע להדביר את ההתמכרות לחולשות ולמתן את הקנאות השחורה , ולפאר את הסובלנות השקולה , ולעקר את האלימות ואת הלקיחה בכוח , ולבטל כל רע פעיל , כשם שמאידך , יודע לשפר את הליכות החיים , לעדן את המחוספס , ואפילו להיטיב את הורות ההורים לעתיד הוא יודע , להנעים את חיי היחד והנישואים , להרבות את הולכי הקונצרטים ולהפחית את הוללות המופקרים , ובקצרה ... ועל השאלה , היכן קרו כל הדברים היפים והטובים הללו ונלך לראותם ? או מתי הוכח והיכן שיש קשר הכרחי בין כל הדברים הטובים ההם ובין החינוך ? או שיש קשר הכרחי בין מניעת הדברים הלא טובים ובין החינוך ? או פשוט , מתי הוכח , ללא ספק , שיותר חינוך עושה יותר טוב ושפחות חינוך עושה יותר רע ? על השאלות האלה – מה עונים ? ולענות צריך בלי לחזור שוב אל הסיפורים על הימים ההם שהיו פעם ושלא יחזרו עוד , אותם ימים מופלאים , שהכול קרה בהם היטב , אלא לקחת ולהצביע כאן ועכשיו על דברים ממשיים שאפשר ללכת ולראותם ולהיווכח בפועל מה באמת קורה שם , למי , לכמה , באיזה מחיר , לכמה מן הראוי לומר , כי השיח הפילוסופי של לוינס מתנהל מול הוגים רבים , קרובים ורחוקים , כאשר מחד גיסא הוא מקיים דיאלוג עם פרנץ רוזנצוייג ומרטין בובר על המעשה החינוכי היהודי , ומאידך גיסא הוא מנהל דיאלוג עמוק ומשמעותי מול העולם הפנומנולוגי , אשר השתמעויותיו נוגעות לפעולה החינוכית עצמה . השיח הכפול הזה מחייב להביא בחשבון את השאלה בדבר היחס בין שני העולמות , בין פרטיקולריזם לבין אוניברסליזם . אולם בסופו של העיון המוצע בספר זה , מתגלה גם משמעות חדשה , פוליטית בעיקרה , הצומחת מתוך המחשבה החינוכית של לוינס . מחשבה זו מעוררת מושג חדש של ברית שהיא מעין אמנה חברתית חדשה , המבוססת על חינוך ולמידה .

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help