sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אברהם מלמד מתבסס על דניאל אלעזר שהדגיש שבדרמה לכל מסורת מדינית , גם המסורת המדינית היהודית עסקה בשאלות של עוצמה וצדק , אלא שהיא מתייחדת בהתמקדותה ביחסים שבין שליט ונשלט ולא בתבניות של המשטר . מלמד חולק על הטעבה כי חסרונה של מדעה יהודית עצמאית למעלה מאלפיים שנים גרר למעשה את היעדרותה של מחשבה מדינית יהודית של ממש , ולדעתו , התקופות שבהן התקיימה מדינה יהודית היו תקופות של התנסות מדינית לכל דבר ולא זו בלבד אלא שתקופות אלו אף השפיעו השפעה מרחיקת לכת על התפתחות המסורת הפוליטית היהודית . מעבר לכך , גם כשלא הייתה לעם ישראל מדינה עצמאית עלי סוגיות מדיניות ודגמים מדיניים הן בספרות הכתובה והן במוסדות היהודיים הקהילתיים . זאב הרוי , במאמרו " צדק וזכויות במשנת הרמכ " ם " , מצביע על גישתו המאוחרת של הרמב " ם ( מורה הנבוכים ג נגן המגדירה את הצדק כ " חיבור כל בעל זכות לזכותו " . גישה זו , אף כי אינה מתבססת על תפיסה של " זכויות טבעיות " כפי שהתפתחה במחשבה המערבית המודרנית , יש בה כדי להגן על זכויות של מקופחים : שכירים שמעסיקיהס כובשים או מונעים את שכרם , נשים שבעליהן מגרשים אותן תוך שלילת כתובתן . וכדומה . לדעת הררי , הרמב " ם . בצד ההשפעות האפלטוניות והאריסטוטליות עליו , המשיך והעצים בגישתו את המסורת המקראית שלפיה תפקידו של השופט הוא להציל עשוק מידי עושקו ולקיים את הכלל המקראי " צדק צדק תרדוף " , דוד פויכטוונגר עוסק במאמרו על תפיסת הקהילה של הרשב " א באחד ההיבטים המרכזיים במסורת הפוליטית היהודית כפי שלימד אלעזר : רעיון הברית וגלגוליו לדמות הקהילה היהודית כימי הביניים כמו גם לתפיסות הפדרליות ביהדות ומחוצה לה . על פי פויכטוונגר ערלה כי הרשב " א פיתח תפיסה קהילתית אוטונומית שהיו לה מרכיבים פדרליים , תפיסה המעניקה משקל מרכזי , אף כי לא מוחלט , לקהילה היהודית המקומית בשאלות של הנהגת הציבור . המעניין הוא שתפיסתר הקהילתית של הרשכ א ' ינקה מהכבתר את מעמד הברית שבין עם ישראל לאל כברית אורגנית . שכללה מרכיבים דתיים ופוליטיים הסכמיים שיש להם יסודות דמוקרטיים . עמדה חשובה נוספת של הרשב " א , שיש לה השלכרת דמוקרטיות היא זיהויו של המלך עם הציבור , זיהוי הנדרש לשני הכיוונים ויכול להתבטא גם בלגיטימציה של הציבור למנות אשה לשופטת , גם אם אין זו ההלכה המקובלת . דמותה של הקהילה היהודית ערלה גם ממאמרו של יצחק ליפשיץ על תסיסת הקהילה במשנת המהר " ם מרוטנבורג , שהשפיעה , לרעת ליפשיץ , על עיצוב הגישה הפוליטית של הקהילות היהודיות בארצות אשכנז במשך מאות שנים . על פי ליפשיץ שני פנים מנוגדים חוברים לתפיסת הקהילה של המהר " ם מרוטנבורג : מחד גיסא הקהילה היא שרתפרת של יחידים בעלי זכויות קב " ן , רמאידך גיםא היא קהל קדרש קולקטיבי , גוף פוליטי המאוחד סביב חזון תיאולוגי . יישוב הניגוד נעשה בדרך זו : בשעות של שגרה , גוברת התפיסה הראשונה , ובשעות חירום השנייה . גישה זו מזכירה במידה מסוימת . את התפיסה המערבית הנוטה במצב רגיל לראות את זכויות הפרט

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help