sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ערלים כשני תחומים מרכזיים : שאלות של יחסי דת ומדינה כגון כשרות , מעמד בתי הדין הרבניים וכדומה , וסוגיות פוליטיות הקשורות בעתיד השליטה הישראלית בחבלי ptf ישראל שמעבר ל " קו היתק " . דומה אפוא כי מקומה של המסורת היהלדית נעדר מהדיון כסוגיות ציבוריות מרכזיות כגון צדק חכרתי . מלחמה ומוסר וכיוצא בהן , וכמר כן אין אזכור הולם של המסורת היהודית בשאלות פוליטיות בסיסיות כגון מדיניות חוץ וביטחון , יחסי מרכז ושוליים וערד . בספר זה אבר מקווים לתרום לתחיית המסררת הפוליטית היהודית בסוגיות תשובות אלו ברוח חזרבר של דניאל אלעוד . המאמר הפותח את החטיבה הראשונה של הספר הרא של הרב יובל שרלו . מאמר זה טוען לחשיבות הפנייה לתנ " ך כבסיס לדיון בסוגיות מדיניות וחברתיות בכלל , וכמקור השראה לדיונים ציבוריים בסוגיות שעל הפרק בפרט . בעיני שרלר התנ " ך , שאורירתר היא של קיום ממלכה יהודית עצמאית , יכול להוות מקור השראה להתמודדות עם סוגיות פוליטיות במדינה ישראל הריבונית . ועל אף הפער הקיים בין המציאות המקראית למציאות של מדינה מודרנית . עדיין יש ערך רב כחזרה לאתוס המקראי בשאלות יסוד בגון היחס לצדק סוציאלי , מרכזיותה של ארץ ישראל ועוד . התנ "ך אינו יכול להורת בסיס לפסיקה ישירה . ללא העזרות בשלשלת ההלכתית לדרררתיה , ארלם הוא יכרל להיות , וראוי שיהיה , מה שהפוסק רואה לנגד עיניר בשאלות ציבוריות ומוסריות . המסורת היהודית התלמודית ערלה משני מאמרים בקוכץ . במאמרו של זאב ספראי עולה אחת הסוגיות המרכזיות במסורת הפוליטית היהודית ובכל מסורת דתית : שאלת היחס שבין המנהיגות הפוליטית לבין המנהיגות הדתית . ספראי דן בפירוט במעמד החכמים בתקרפת המשנה רלאחריה , ומתרך ניתרחו ערלה שעל אף המתיחות שהייתה לעתים בין שכבת החכמים לבין ההנהגה הפוליטית , הדבר שבולט הוא מידת האיפרק שהפגינר החכמים כלפי התדירה לסרגירת ולסמכוירת ציבוריות שהרפקד עליהן המנהיג הפוליטי . איפוק זה התבטא לא רק במציארה אלא אף בראייה הנררמטיבית החזרנית . האיפרק בהפעלת כרחם של חכמים ערלה גם ממאמרר של ברכיהו ליפשיץ , אלא שכאן האיפוק הרא לא כלפי השלטון אלא כלפי האזרחים הפשוטים . ליפשיץ מראה שקולות שונים בעולמם של חכמים נוטים להעדיף את הפנייה לפשרה על פני ההכרעה החותכת בדין . על פי רי יהושע כן קרחה , הפשרה משלכת בין שני אידיאלים מרכזיים בעולמה של היהדות בכלל ושל המערכה המשפטית שלה בפרט : האמת והשלום . ליפשיץ מצביע במפורש על הקרבה שבין הפשרה המשפטית לבין מרכזיות רעיון הברית במסורת הפוליטית היהודית — ררעירן זה מדגיש , כפי שטען אלעזר , יסודות דמוקרטיים הסכמיים , המתבטאים גם ברעיון הפשרה , למסורת הפוליטית היהודית בימי הביניים מוקדשים ארבעה מאמרים בקובץ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help