sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כדי למנוע פגישה סודית בין הנרי מורגנטאו , שליח יהודי אמריקני שייצג את וודרו וילסון , ובין נציגי האימפריה העות ' מאנית , פגישה שנועדה לבחון אפשרות של חתימה על הסכם שלום נפרד בין כוחות הברית ובין האימפריה העות 'מאנית ( ראו גם . ( Oren 2007 , 347 - 350 ויצמן פעל לסיכול יוזמתה של האימפריה האמריקנית כדי להבטיח את כיבוש ארץ ישראל בידי האימפריה הבריטית . המסמך הביקורתי שהעמיד שלום יהודה , מוותיקי ירושלים , נשמט מן ההיסטוריוגרפיה הציונית . יהודה ביקר בו את ויצמן על פעילותו החשאית המבקשת ליצור הלימה בין האינטרס הציוני לאינטרס האימפריאלי הבריטי דווקא ( עברי . ( 2013 יתרה מזו , המעבר משיתוף פעולה עם האימפריה העות ' מאנית לשיתוף פעולה עם האימפריה הבריטית נתפס כהמשך ליניארי שמהדהד בו הרעיון של ציר הקדמה הנע מהמזרח אל המערב ( . ( Kedourie 1956 המחלוקת שמעורר אברהם שלום יהודה מאפשרת לבחון היסטוריוגרפיה אלטרנטיבית ( גם אם היא מנוסחת כאפיזודה " שולית " ) , שאינה מניחה את המנדט הבריטי כבררת מחדל וכאופציה טבעית . דוגמה נוספת היא הפולמוס המכונה בהיסטוריוגרפיה הרשמית "מלחמת השפות " . ראשיתו של הפולמוס בשנת , 1913 ובהיסטוריוגרפיה הציונית הוא מציין נקודת מפנה בתהליך התמסדותה של תחיית השפה העברית בארץ ישראל ומסמן את ניצחונה של העצמאות התרבותית הלאומית ( רינות . ( 1971 קריאה כזאת פירשה את " מלחמת השפות " כאקט אנטי - אימפריאלי של תומכי השפה העברית הלאומיים כנגד אנשי חברת " עזרה " , נציגי האימפריה הגרמנית , וניסיונותיהם לכפות את השפה והתרבות הגרמנית על היישוב היהודי . ואולם קריאה מחודשת דרך הפריזמה האימפריאלית מלמדת כי במרבית בתי הספר של חברת " עזרה " בארץ ישראל בשנת 1913 הייתה העברית שפת הלימוד היחידה , ושאר בתי הספר היו דו -לשוניים ולימדו בהם בעברית ובגרמנית . זאת ועוד , חברת " עזרה " , שהוקמה בתחילת המאה העשרים , הייתה ( עם חברת כי " ח ) שחקנית מרכזית בהובלת התפתחות החינוך העברי המודרני ( כהן - רייס ; 1967 רינות . ( 1971 מתוך המחקר גם עולה שתהליך חידוש השפה העברית בארץ ישראל התרחש במסגרת רשתות מוכלאות של ידע , ניהול ומימון שנעו במקביל בין האימפריות השונות . בשדה הלשון מראה רון כוזר ( Kuzar 2001 ) כי היווצרותה של השפה העברית המודרנית לא הייתה בהכרח תוצאה של התפתחות דיאכרונית מהעברית המקראית הקדומה אל שפה " מודרנית " , אלא הכלאה סינכרונית של כמה שפות , תהליך שיש להבין אותו בהקשר האימפריאלי . לטענתו , העברית המודרנית היא הכלאה של שפות אחדות שרווחו בקרב היהודים באימפריות ( בעיקר הרוסית , האוסטרו-הונגרית והעות ' מאנית ) . כוזר גם מצביע על ההשפעה של השפה המנהלית של האימפריה הבריטית על העברית המודרנית , בעיקר בהקשר הארץ - ישראלי . כוזר דוחה אפוא את המיתוס של החייאת השפה , המדגיש את הקשר המיתי בין השפה העברית לטריטוריה הארץ - ישראלית , ורואה בעברית בת זמננו תוצר , בין היתר , של האימפריות שבתוכן התפתחה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help