sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והפוסטקולוניאלית , אולם גם בתורת המדינה הליברלית המודרנית . קשה להגזים בחשיבותם של החילון ושל משבר החילון בהבנת התפתחותה של הציונות בשלביה השונים . שנית , הוויכוח על השאלה היהודית מסרטט תמונה מרתקת של אפשרויות התאזרחותן של קבוצות אתניות במדינות שונות , כמו למשל סוגיית ההתאזרחות של היהודים באירופה ובארצות הברית , או התאזרחותם החלקית של מיליוני מוסלמים באירופה הפוסטקולוניאלית . הסוגיה השלישית היא סוגיית הגזע . אין ספק שהתפתחות השיח על גזע קשורה בטבורה להיסטוריה האימפריאלית . גם אין זה מקרה , כפי שמראה למשל ג 'ון אפרון ( , ( Efron 1994 ש " הבעיה היהודית " היוותה מקרה פרדיגמטי של "בעיית הגזע " בתוך אירופה . עם זאת , כפי שמראה מייקל הארט ( , ( Hart 1999 הפרשנות המוגזעת של ההיסטוריה לא הייתה נחלתם של אנטישמים בלבד אלא גם של רופאים ואנתרופולוגים יהודים , שהשתתפו השתתפות פעילה בשיח הביו -פוליטי על הגוף ומאפייניו התרבותיים באירופה האימפריאלית של תחילת המאה העשרים . קטגוריות אלו סיפקו חלק ניכר מהרפרטואר הסימבולי שקבוצות לאומיות השתמשו בו הן לשם הגזעה עצמית ( " אנחנו בני גזע / לאום נפרד " , " עם נבחר " ) והן לשם הגזעה של קבוצות שהוצאו אל מחוץ לגבולות הקולקטיב הלאומי . כאמור , הקשר בין שלוש הסוגיות - החילון , הגזע וההתאזרחות - משתקף במובהק בשאלה המכונה " בעיית היהודים באירופה " . חנה ארנדט טענה למשל שיש קשר הדוק בין הגזענות בקולוניות לבין האנטישמיות של המאה התשע - עשרה . כמה פתרונות לאומיים שהוצעו לפתרון " בעיית היהודים " במסגרות אימפריאליות שונות הציבו במרכז השיח את החילון , ההתאזרחות והגזע . כך למשל התגלעה בגליציה , בלב האימפריה האוסטרו - הונגרית , מחלוקת בין הכוחות שתמכו בפוליטיקה של " עבודת ההווה " , ועמה חיזוק הזהות היהודית במסגרת האימפריאלית המקומית , ובין הכוחות שדגלו בשלילת הקיום היהודי בגולה ובפיתוח תודעה לאומית טריטוריאלית ואנטי - פזורתית . חנן חבר ( 2007 ) מראה כיצד המחלוקת הזו מעצבת את המאבק על גבולות הקנון הספרותי העברי בגליציה בין אופציות מגוונות של תרבות לאומית בתוך הקשרים אימפריאליים . כך למשל הייתה הבניית הזהות הלאומית היהודית במסגרת האימפריה האוסטרו - הונגרית במפנה המאה תוצאה של קיום ממושך בהקשר רב - לאומי ורב - לשוני . הרפורמציה האימפריאלית ביחס למיעוטים הלאומיים , בעיקר בפריפריה , הובילה לתסיסה תרבותית ופוליטית לאומית ולשיח רב - לאומי במסגרת האימפריה . בהיסטוריוגרפיה הציונית מתואר ויכוח זה לרוב כוויכוח פנים - לאומי . אנו , לעומת זאת , מבקשים להפך את סדר . 4 למשל , הפיזור הגיאוגרפי והתרבותי של יהודים באירופה ומחוצה לה ( וקיומם של " יהודים שחורים " ו " יהודים לבנים " ) שימש למדעני הגזע משתנה בלתי תלוי עיקרי לבחינת הקשר בין תורשה לסביבה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help