sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הודו , יפן או איראן . הפרקטיקות הללו עיצבו מחדש את ההגדרות של מזרח ומערב והשפיעו , במישרין או בעקיפין , גם על מומנטים שונים בתולדות הציונות . בנקודה זו אני מבקש לערוך הבחנה מושגית בין " אימפריאליזם " ( imperialism ) ובין " אימפריה " ( . ( empire אף על פי שהאימפריאליזם לא ביקש בדרך כלל להחיל את הריבונות האירופית על המרחבים הכבושים , הוא היה מבוסס על מפות של חלוקה טריטוריאלית . ה " אימפריה " , לעומת זאת , היא גוף כלכלי - פוליטי גלובלי הפועל ללא טריטוריה או מוקד מזוהה של כוח ריבוני בעל גבולות ברורים ( Pomper . ( 2005 אף שהאימפריאליזם הפעיל פרקטיקות של דה - טריטוריאליזציה , הוא עדיין נשען על מרחב בעל היגיון טריטוריאלי . " אימפריה " , לעומת זאת , היא מכלול של רשתות , זרימה של הון וצבא ונדידה של רעיונות ומודלים . הללו מטשטשים את היחסים המסורתיים בין העולמות ( ראשון , שני וכדומה ) ומסמנים מחדש את היחסים באמצעים אחרים , כגון ארגונים בין - לאומיים ( קרן המטבע הבין - לאומית , ארגון הרפואה הבין - לאומי , ה - G 8 ) ותאגידים בין - לאומיים . יש המבחינים בין המאה העשרים כמאה של האימפריאליזם ובין המאה העשרים ואחת כמאה של ה " אימפריה " ( . ( Hardt and Negri 2000 מכל מקום , " אימפריה " היא דפוס גלובלי של מבנה ריבונות רשתי , המשמר רפרטוארים אימפריאליסטיים ומפיץ אותם באמצעות פרקטיקות ממשליות ובהן הכלכלה הפוליטית וניהול האוכלוסייה . הבחנות אלו מתבטאות בשפה , ביחסים הגזעיים , בהיסטוריוגרפיה , במודלים של ניהול אוכלוסייה , בנדידה של מודלים של ידע ובכינון המוסדות הפוליטיים . יש הגורסים כי " בעיית היהודים " היא מקרה פרדיגמטי שבו צרובות ההבחנות האלה , ולכן כל דיון באימפריאליזם ובאימפריה חייב לחזור לשאלה היהודית . הדברים כמו נאמרו לענייננו : הם מאפשרים לנו להתחיל את הדיון בציונות ובאימפריות כמקרה פרדיגמטי המציף סוגיות " אוניברסליות " יותר . " בעיית היהודים " כפרדיגמת יסוד של הפוליטיקה האירופית המודרנית " בעיית היהודים " מנקודת מבטו של האימפריאליזם החדש מקבלת כאן משנה חשיבות , מפני שהיא מעלה על סדר היום שלוש סוגיות עקרוניות : החילון , האזרחות והגזע . ראשית , יש קשר מובהק , גם אם לא תמיד סיבתי , בין משבר החילון ובין ההיסטוריה האימפריאלית . שהרי החילון באירופה התממש , כפי שהראה אמנון רז-קרקוצקין ( , ( 1999 על ידי פרויקט נוצרי - פרוטסטנטי שהוא עצמו היה חלק בלתי נפרד מהתיאולוגיה הפוליטית של האימפריאליזם . במילים אחרות : העקרונות התיאולוגיים הפוליטיים שוכנים בלב לבן של תורת המדינה האימפריאלית . 2 להרחבה ראו Frenkel and Shenhav 2003 . 3 לדיון מקיף בסוגיה זו ראו Mufti 2007

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help