sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שלא כמו הקולוניאליזם המוקדם , היה תוצר מובהק של הבורגנות שעמדה לפני משבר כלכלי , ייצור יתר של הון , כסף עודף והיעדרם של שווקים כלכליים בתוך מדינות הלאום של אירופה . כדבריה , " לידתו של האימפריאליזם [ החדש ] בהתנגשות בין המעמד השליט בייצור הקפיטליסטי לבין החסימות הלאומיות שהגבילו את התרחבותו הכלכלית " ( ארנדט . ( 220 , 2010 ארנדט מגדירה את האימפריאליזם החדש לא רק כצומת היסטורי קונקרטי אלא גם כצמיחה של רעיון , של אידיאולוגיה . היא גרסה שהאימפריאליזם החדש היה מפעל שתכליתו האידיאולוגית התפשטות אינסופית : " התפשטות שלא הייתה מודרכת מתשוקה לארץ מסוימת , אלא נתפסה כתהליך שאין לו סוף , שבו כל ארץ תשמש אדן קפיצה אל עבר התפשטות נוספת " ( שם , . ( 336 ניסוח זה מחייב אותנו להוסיף על המערך הלאומי של ריבונות – טריטוריה – אזרחות גם פרקטיקות אימפריאליות שבעקבות פוקו נכנה אותן " פרקטיקות ממשליות " . עיקרן של הפרקטיקות האלה הוא כלכלה פוליטית וניהול אוכלוסיות של מי שכונו " גזעים נתינים " . האימפריאליזם לפי הגדרה זו הוא מערך של פרקטיקות ממשליות שחורגות מן המבנה הקלאסי של הריבונות כפי שנוסחה בהסכם וסטפליה , שהיה הסכם טריטוריאלי שהמדינות האימפריאליות היו שותפות לו . יש היום הסכמה שנקודת הציון העיקרית לצמיחתו של הסדר העולמי האימפריאלי - מדינתי החדש , עם כל ההסתייגויות שהעלינו , היא ועידת ברלין משנת . 1885 – 1884 בוועידת ברלין חולקה אפריקה בין מדינות אירופה ונוצרו כללים לסדר העולמי החדש . קרל שמיט למשל ביקר את הפרויקט האירופי של האימפריאליזם החדש ( ואחר כך גם את ה " אימפריה " האמריקנית ) על היותו כלכלי ולא פוליטי . הוא ראה בכך זניחה של קטגוריות היסוד הפוליטיות , הטריטוריאליות והתיאולוגיות של " ידיד " ו " אויב " לטובת קטגוריות לא פוליטיות , לטענתו , כגון " גירעונות " ו " עודפים " . אפשר לנסח זאת כך : בעבר שלט בכלכלה מי ששלט בטריטוריה . עתה שולט בטריטוריה מי ששולט בכלכלה . האימפריאליזם מנוסח כאן כמנגנון לניהול אוכלוסיות , שליטה בכלכלה הפוליטית ויצירה של ריבונות ממשלית מחוץ ומעבר לגבולות הריבוניים הקלאסיים . זהו ההקשר ההיסטורי של הדיון שלנו בציונות . ועידת ברלין יצרה מטריצה אימפריאלית חדשה שלעומתה אפשר לבחון גם את פעולתן של האימפריות האחרות באותה העת , אם באירופה ( למשל האימפריה האוסטרו - הונגרית או הרוסית ) , אם במקומות אחרים בעולם . משום כך חובה עלינו להביא בחשבון את כל המערכים הללו , לסרטט את הקווים המקבילים ואת קווי החיתוך ביניהם , שלעולם אין הם חד-משמעיים . מבחינה היסטורית אין לתאר מערכים פוליטיים " טהורים " המבחינים בין מזרח למערב באופן בינרי או בין תנועות לאומיות שאינן אימפריאליות לתנועות המעוצבות על ידי האימפריה . למשל , בשנים מסוימות , במיוחד עם תום מלחמת העולם הראשונה , הייתה טורקיה עצמה נתונה להשפעת האימפריאליזם האמריקני ( Makdisi 2002 ) וגם להשפעתן של מעצמות אימפריאליות לא אירופיות כגון

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help