sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה כיתר תחומי המחקר מבקש גם מחקר ההיסטוריה להתגדר באמות מידה של אובייקטיביות , ריחוק וניתוח מקורות ותעודות מתוך פרספקטיבה של זמן ומקום . ואכן , עיקר מלאכתו של ההיסטוריון מתבטאת באיסוף המקורות השונים וצירופם זה לזה מתוך כוונה להציע פרשנות חדשה לאירועים ידועים . אולם , לא ניתן להכחיש כי חרף היומרה לאובייקטיביות מדעית נמצא במחקר הרוח מידה לא מבוטלת של סובייקטיביות , שלא ניתן להתעלם ממנה . עצם בחירת נושא המחקר פותחת צוהר לעולמו האישי ולנטיות ליבו של ההיסטוריון . מתוך כך יש להודות כי גם מחקר זה לוקה במידה של סובייקטיביות . חיבור זה , המוקדש לחשיפת המכנים המשותפים של שורת אישים דתיים אינטלקטואליים , אשר ינקו ממקורות רעיוניים זהים וביקשו לקבוע את היהדות במובנה ההלכתי כגורם המרכזי , אם לא הבלעדי , בעיצובה של הזהות הלאומית , התרבותית והמשפטית של מדינת ישראל . במילים אחרות , שורת האישים שמשנתם תידון בחיבור זה חתרו לא רק לחידוש השיח שבין היהודי המודרני למקורותיו המורשתיים אלא גם לרנסנס הלכתי ולהתאמת ההלכה לצרכיה של חברה יהודית , ריבונית ומודרנית . לפיכך כישלון מאבקם גזר לא רק את התרחקותה של החברה במדינת - ישראל מתרבותה ההיסטורית אלא גם על ההלכה עצמה שמעתה נצטמצמה לפולחן הדתי ולדלת אמותיו של היחיד . לכאורה מוקדש חיבור זה לדיון בפולמוסים הרעיוניים שנתחוללו בשנותיה המעצבות של מדינת - ישראל . אולם , דומני כי הדי הפולמוס בסוגיית הזהות היהודית עדיין נשמעים בהווה וספק אם יגוועו בעתיד . מתוך כך ניתן לומר כי אף שמחקר זה מוקדש לפולמוס שהתחולל בעבר , ובמידה רבה נשכח , הרי שיש בלימודו כדי לתרום ולהפריית הדיון בהווה ובעתיד , במיוחד בעת הזאת כשדיון בשאלות של תרבות , זהות יהודית , אופי המדינה ודרכה בעתיד עדיין מנסרות בחלל וטרם הוכרעו . הבאת כתב יד לפרסום והוצאתו כספר משולה במידה רבה ללידה , שברגיל איננה צולחת בלא סיוע . לפיכך , תודותיי שלוחות , בראש ובראשונה , למוריי פרופ ' שלום רצבי ופרופ ' אברהם שפירא ( פצ ' י ) , שתמכו , טרחו וסייעו בהבאת החיבור לפרסום . לגב ' שולה שלהב , האחראית על הפקת ספרי הילל בן חיים בהוצאת הקיבוץ המאוחד שסייעה רבות ותמיד במאור פנים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help