sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

התרבותי והמורשתי של החברה המסורתית . תהליכים אלו , שראשיתם במרחב הזמן שבין המחצית השנייה של המאה הי " ח לבין המחצית הראשונה של המאה הי " ט , היו תופעה פנומנולוגית , עימה התמודדו גם הנצרות ובהמשך גם האסלאם . אולם , לבד מן החילון נדרשה יהדות אירופה להתמודד גם עם האמנסיפציה ועם השלכותיה , אשר פוררו את מבנה הקהילה המסורתי וחשפו את היהודי לתמורות החברתיות והרעיוניות שמעבר לחומות הגטו . לפיכך מהווה תקופה זו , במידה רבה , משום קו פרשת מים בתולדות ישראל ; אם עד לאותה עת ביטאה ההלכה את תמצית התוכן האידיאי של ההוויה היהודית , הרי שמאותה תקופה ואילך עמדה דווקא היא במוקד המחלוקת . אחד מביטוייו הבולטים של המפנה ההיסטורי הזה נמצא הן בהופעתה של תנועת הרפורמה , אשר ביקשה לטשטש את הפרטיקולאריזם ההלכתי ולעצב את היהדות כדת מוסר אינדיבידואלית , והן בהתגבשותה של האורתודוקסיה כתנועה דתית ופוליטית , אשר ביקשה דווקא לשמר את הציוויליזציה הרבנית הקלאסית ואת אורח החיים ההלכתי . ' פולמוס ההיכל ' בהמבורג בשנת תקע " ט [ , [ 1818 אשר התחולל בעקבות שאיפתם של ראשוני המתקנים לבצע רביזיה בריטואל הדתי ובתכני התפילה , נתפס כאירוע מכונן בהתגבשותה של האורתודוקסיה . אולם , חרף הדיכוטומיה המקובלת שבין האורתודוקסיה , כשם כולל לנאמני ההלכה שלאחר האמנסיפציה , לבין תנועת התיקונים הסקולארית , הרי שהבדלים מהותיים ביחס למודרנה ולהלכה הבחינו בין האורתודוקסיה שהתפתחה במרחב שממזרח לנהר האודר [ Oder ] לבין זו שהתגבשה ממערבה לו , כשהכוונה היא בעיקר לגרמניה . בעוד שהראשונה נתפסה כריאקציה שמרנית למודרנה ולחילון , ברוח הגדרתו של הסוציולוג ההונגרי קרל מנהיים [ , [ Mannheim הרי שאת האחרונה יש לראות דווקא כניסיון אורתודוקסי להיענות לאתגר המודרני מתוך רצון ליישב . 4 על התהליכים שהובילו להתפוררותה של החברה המסורתית ולהתגבשותה של האורתודוקסיה , ראו : כ " ץ , מסורת ומשבר , בעיקר מעמ ' 262 ואילך ; הנ " ל , ' האורתודוקסיה כתגובה ליציאה מן הגטו ' , הלכה במיצר , עמ ' ; 20 - 9 הנ " ל , היציאה מן הגטו , עמ ' , 157 - 140 בעיקר עמ ' . 157 - 154 . 5 על דרכי התמודדותה של הנצרות עם תופעת החילון , ראו : , L bbe S ה kularisierung : Geschichte eines ideenpolitischen Begriffs . . 6 כ " ץ , ' " פולמוס ההיכל '" בהמבורג ואסיפת בראונשוויג ' , הלכה במיצר , עמ' . 72 - 43 , S . 68 - 142 , 470 - 495 . 7 ʼ Mannheim , ‘ Das Konservative Denken

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help