sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר א תוצאות הבחירות לכנסת בשנת 1999 עמדו בסימן עלייתה המטאורית של תנועת ש " ס , שהגיעה אז לשיא כוחה האלקטוראלי . בנאום הניצחון שלו , כשהוא נישא על כתפיים באולם הומה אדם , מנה יו " ר התנועה , אריה דרעי , את יעדי התנועה : ' המטרה ' , קבע דרעי , ' היא לפתוח עוד תלמודי תורה , עוד בתי כנסיות ועוד מקוואות ' . ' מטרה ' זו , שזיכתה אותו בתשואות חן חן , ביטאה , באופן ברור , את ניתוקה של היהדות הדתית מן העיסוק בשאלות של חברה ומדינה , תרבות וזהות יהודית , ואת הצטנפותה לתחומיו הצרים של הפרט . מגמה דומה מאפיינת , כידוע , גם את אגודת ישראל וגם את המפד " ל , על גלגוליה השונים , אשר מזה דורותיים מעמידה את מפעל ההתיישבות בשטחים במרכז מעייניה . טענתי היא כי מגמה זו לא אפיינה את כל זרמי היהדות הדתית , וכי עיון קפדני יזהה את קיומו של זרם דתי אחר , שפעל במדינת - ישראל ערב הקמתה ובשנותיה הפורמטיביות , ואשר שם לו למטרה לעצב את ההלכה כמשנה תרבותית , משפטית ולאומית , תוך ניסיון להתאימה לצרכיה של חברה ריבונית ומודרנית . זרם זה , אשר ינק ממעיינות הגותה של הניאו - אורתודוקסיה בגרמניה , ביטא , למעשה , את המשך פיתוחה על רקע המציאות הארץ - ישראלית . במילים אחרות , בניגוד לסברה שראתה את שקיעתה של הניאו - אורתודוקסיה בגרמניה עם סגירת מוסדותיה ערב מלחמת העולם השנייה הרי שניתן לזהות את התפתחות רעיונותיה במדינת - ישראל , כפי שביטאו אותה תלמידיה וממשיכי מורשתה . יש לציין כי אין ענייננו בזרם ניאו - אורתודוקסי מוצהר ומודע לעצמו , אלא שבחינת משנתם הדתית ופעילותם הציבורית של תלמידי הניאו-אורתודוקסיה , שעלו לארץ במרוצת שנות השלושים של המאה הקודמת , מגלה מכנים משותפים רבים ביניהם , אשר מאפשרים לראות בהם זרם ניאו - אורתודוקסי ארץ - ישראלי ייחודי . בין האישים הללו ניתן למנות את יצחק [ פריץ ] בער , ישעיהו ליבוביץ , משה אונא , ברוך קורצוויל , פנחס [ אריך ] רוזנבליט , ישעיהו אביעד-

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help