sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כדי לשמור על חוויית הקיום הראשונית כשפה פילוסופית , נאלצים פילוסופים החפצים בכך להתגבר על השפה הפילוסופית ולייצר סוגת כתיבה פילוסופית שהיא ספרותית מטבעה . כזה היה מפעלם של ניטשה . קירקגור וגם היידגר בכמה מעבודותיו . הוגים אלו ביקשו להתגבר על השיטתיות הפילוסופית , על הבהירות והחד ממדיות של השפה הפילוסופית באמצעות כתיבה מורכבת , מערפלת , סותרת ולעתים לא מוכנת , הם ביקשו להפוך את הפילוסוף למה שאיננו - יצור פואטי , האם הצליחו בכך ? התשובה לשאלה 7 ו היא כוודאי עביין לטעם אישי . ואולם אי אפשר להכחיש כי הספרות הצליחה לשמר את הבעייתיות , לטשטש את הבהירות העודפת , להתגבר על היציבות ולפנות מקום לדינמיות שבקיום האנושי . הדרמה האנושית המורכבת . הנדלה , מתגלמת במלוא יופייה בספרות ומתבטאת כה כאופן הולם יותר . כוחה של הספרות נעוץ ביכולתה לתפוס את החולף . הזמני , החומק והמטושטש , דווקא מפני שאין היא עומדת למבחן הצידוק האוניברסלי האופייני לפילוסופיה , בספרות . הביטוי האישי הוא המובן מאליו ולא משהו שיש להצדיקו באמצעות " שיטה " פילוסופית הנותנת סוף סוף , לאחר מלל רכ . מרחכ מחיה לאישי רלקרנקרטי . בספרות המסע האנושי למובן שומר על תנועתו הראלית . האמנות מאפשרת לביטוי להיחלץ ממלתעות הקיבוע והיציבות . הרעיון של המסע האנושי המופיע בכותרת ספר זה מלווה אה עבודתי שנים רבות . כותרת המשנה של ספרי הראשון , על קירקגור , היא " המסע של האני ' / ומ » ז ועד עתה אבי שב לחפשו בספרות הפילוסופית . ואולם אף על פי שאפשר למצוא כפילוסופיה שרטוטי מסע אנושי , הספרות מיטיבה לעשות ןאת הימנה . היא מאפשרת לספר את " הגיאוגרפיה של תודעת המציאות " . * טוב יותר מהפילוסופיה . היא עוקבת אחר המורכבות שכתגועת הקיום בין " הגופים " ביתר זהירות מכלי שהיא משטיחה את הקיום תחת עולה של פרספקטיבה אחת , הסופר הוא גאוגרף הצועד בעקבות מסעי אדם בעולם . פכואה נתן ביטוי עמוק לטיבו של המסע האנושי . בסדרה של קטעים מרהיבים הוא פורש אותו לפנינו : לנסוע ? כדי לנסוע מספיק להיות קיים . אבי עובר מיום ליום . כמו מתחנה לתחנה . ברכבת של גרפי , או של גורלי , רכון על הרחובות והכיכררת , על התנועות ועל הפנים , הזהים תמיד והשונים תמיד , כפי שבסופו של דבר הם הנופים . [? - ] לשם מה לנסוע ? במדריד . בברלין . בפרס . בסין . בשני הקטבים , היכן אימצא אם לא בתוך עצמי , ובסוג ובמין של תחושותיי [ ... ] המסעות שייכים לנוסעים , מה שאבו רואים איבר מה שרואים , אלא מה שאנו , 24 ראו שגיא תשנ " כ , 25 פסואה הש " ס , עמ ' . 229 26 שם , עמ ' . 389 - 388

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help