sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אובטרלוגי של האדם כיש שבעצם קירמר חורג מעצמו , רעם זה אינו מוותר על מה שחרג ממנו : " בסופר של ירם זה נותר מה שנותר אתמול רמה שיוותר מחר : הכמיהה הבלתי ניתנת לסיפוק וחסרת המירות להיות תמיד ארתו אדם וגם אחר " , חוסר סיפוק זה או האי נחת חסרת הנחמה משאירים את היחיד עם עצמו ועם התנועה הממשית של חייך . שהרי הכמיהה מיתרגמת לפעולה ממשית כלשהי בקיום , פעולה זו מבצע היחיד כיצור בעל תודעה עצמית , ומכאן שהוא יכול לתעדה . שאלות המפתת המכריעות הן : מה יעשה התיעוד לתנועה ? האם הוא ישמור את האי נחת . את הפרגמנטרירת שבקיום ; הפרגמכטריות של האוטוביוגרפיה ? האם בכוחן של מילים לגבור על הבדיה הרובצת לפתחן ? המחשבה על האני אינה מקדמת את האדם אל עצמו , אדרבה , היא מרחיקה ארחו מעצמו , דווקא משום שהיא מאפשרת לו לייצר את עצמי : הפכתי לדמרת בספר . לחיים נקראים , UJ מה שאבי חרשב מצרי עד מהרה במלים , מעורבב בתמונות המפרקות אותו . נ . - ] מרוב שהרכבתי את עצמי מחדש , הרסתי את עצמי . מרוב שחשבתי את עצמי אני כבר המחשבות שלי אך אינני אני , בעיניו של פסואה הספרות , ככל מבע לשובי תודעתי , מרחיקה את האדם מהקיום והיא ביטוי של דקדנטירת , המוגדרת כ " אובדן המוחלט של אייה תודעה ' / היא מבטאת חולשה וחולי , שכן " אי התודעה היא בסיסם של החיים . הלב , אילו היה מסוגל לחשוב , היה נעצר " . " פסואה , כקירקגרר לפניו , " התנסה כצורה עמיקה כמתח שכין קיום לתודעה , והבין כי כל תודעה מרחיקה מהקיום , ואולם אין דרך להימנע ממתח דה . אדרבה , חובה לשמרו כי רק שימור המתח מבטיח את ההכרה ; כי מצד אחד , הקיום אינו מתגלם בנייר שעליו כתובות מילים , ומצר אחר , כי רק בנייר זה מוצא האדם משמעות למה שהוא מתנסה בו . ההשתוקקות לתיווך בין השניים והמתח שאין ליישבו בין תודעה לקיום מעצבים את היי האדם כחיים דינמיים ויצירתיים , ובלעדיהם קורס האדם לכלל קיום שאותו מכבה קירקגור " אסתטי ' / קיום המתגלם כשיבה אל הבלתי אמצעיות או בכניסה אל הריחוף האין סופי שמחוץ לקיום . נראה שזהו אחד ההבדלים העמוקים כין העיסוק הפילוסופי בסוגיות הקיום וכין העיסוק הספרותי . העיסוק הפילוסופי , גם אם אינו מתכוון לכך , חותר לבהירות , ליציבות ולסדר . השפה הפילוסופית כמעט איבה מאפשרת שמירה על האי נחת , מנקודת מבט קיומית העיסוק הפילוסופי הוא הזמנה להונאה . 19 שם , עמי , 31 20 שם . עמי . 328 21 שם , עמי . 213 22 שם , עמי . 193 23 ראו שגיא תשנ " כ . עמי 9 - 69 טנ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help