sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הוא כמה , הוא רבים , הוא מערך סדור של עצמויות " . חוויית ריבוי זו עלולה להוביל את האדם לתחושה שהוא איני קיים כלל ועיקר , בלשונו של פסואה ! " הבחנתי שאיני אלא אף אחר . אף אחר . ממש אף אחד , ן ... ] אני סביבותיה של עיירה שאלנה קיימת , הערותיו הסדורות של ספר שלא ככתבי / " בהרבה מקומרת אחרים הוא רואה בחיי 2 נ אבוש תפאורה ותחפושת שאין מאחוריה ; יש יציב וקבוע — אבי . חיי אדם הם מתח מתמיד בין היות לאייהיות ; כין אישור לשלילה עצמית ; בין ניסיון למציאת האני האותנטי שישנו " שם " להכרח ש " חאבי " הולך ונוצר . במבט חודר מצליח פסואה לנסח מתח 7 ה שיש בו חיוב ושלילה כאחד ! אני המרכז שאינו קיים בכך אלא באמצעות הגיאומטריה של התהום י , אני הלא כלום שסביבו חגה התנועה הזו . [ ... ] המרכז של הכול שסביבו הלא כלרם \ ' האני אינו יכול למצוא את עצמו בתוך העולם כיש הניתן לאפיון מלא , הוא חומק מהאובייקטיפיקציות ועםזאתהוא המרכז של " הלא כלום " , הוא היש היוצר את עצמו . בהיותו יש שיוצר את עצמו הוא ישנו ואיננו כאחד . שכן כרי ליצור הוא כבר צריך להיות . אבל כיצירה הוא תמיד איננו . הטרנסצנדנציה העצמית היא חידת האדם ועצם הווייתו , כבימה מפוכחת להחריד כותב פסואה : אם החיים הללו צופנים בתוכם דכר - מה עבורנו , הרי זה , פרט לחיים עצמם [ ,... ] — מתת אי הכרתנו את עצמנו : שאיננו מכירים אלו את אלו , נפש האדם היא תהום אפלה וצמיגה , בור העומד ללא שימוש על פניו של העולם , 5 האבי מחייב ושולל את עצמו כעת ובעונה אחה : " אחר באופן שבו הכני עצמי ' / ' אובד בעת שהוא מוצא את עצמו , שכן למצוא את עצמך משמעו ליצור את עצמך אחרת 1 ממה שהנך כבר . " במשפט צורב עד כאב כותב פסואה : " אבו מי שאין אבו " . חוויה מפרקת זו היא צדה האחר של חוויית האחדות , של חוויית נוכחות האני המתמדת : " עוכרי אורח נצחיים בעצמנו , אין נוף אלא מה שאנה [ ... ] אין לנו דבר כי אין אנו דבר , [„ . ] היקום איבו שלי : הנבי אני " . * ' מתח זה בין ישות לאין הוא מאפיין 10 פסואה תש " ס , עמ ' 8 ב . ו 1 שם , עמ ' . 33 ראו גם עמ ' , 35 קטע . 32 תמות אלו מפותחות בצורה מרתקח אצל פיראנרלו , ראו םיראנדלו . 1996 ! 2 ראו למשל פסראה תש " ס , עמ ' . 419 , 144 , 37 , 28 נו שם , עמי . 34 14 שם , עמי . 143 15 שם . עמי . 37 16 שם , עמי . 38 17 שם , עמי . 283 18 שם , עמי . 393

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help