sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מה לעשרת , ניתן לחרש במועקה רבה יותר . האי נחת של האדם היא פניו האחרים של האופי החמקמק והבלתי יציב של הקיום האנושי . אצל פסואה אי יציבות דר היא עמוקה כמיוחד עד שגם היצירה הספרותית עצמה אינה יכולה להעטות עליה מעטה של אחדות המציאות . הוא מכיר היטב אח המרחק הבלתי ביתן לגישור כין היצירה הספרותית ובין הקיום , הוא יודע כי יצירה ספרותית נולדת מן הבדיון ומן הדמיון ואינה יכולה לשקף את המציאות האנושית עצמה , אפילו לא את מציאותו של היחיד המתעד את עצמו , ולפיכך כותב ; "החיים פוגעים בביטוים של החיים [ ... ] אבי חי את עצמי אסתטית באחר . פיסלתי את חיי 5 כאילו היו פסל מחומר שהוא זר להווייהי " . למרוח כוחה הבדיוני של הספרות היא לא יכולה לשרטט אפילו מראית עין של יציבות . פסואה מבטא עניין זח בעיצוב הפרגמנטרי של הספר , הבניי רשימות - רשימות . המצטרפות יחד למארג רוטט ולא אח ^ של קיום אנושי חסר יציבות . חוויה זו מובילה את פסראח לראות בחיים " פונדקי / בית שאינו בית , מקום ארעי בלבד : " אני מחשיב את החיים לפונדק שעלי להתעכב בו עד שתגיע כרכרת התהום " . ' פסראה משחק בין הזמנים : זמנה של הכרכרה וזמן החיים האנושיים . ההיים האנושיים הם סוג של עצירה רגעית בתוך מרחב לא מוגן , ואילו כרכרת התהום היא הנעה כזמן , חיי אדם חם ניסיון לעצור את הזמן , תשוקה ליציבות בתוך תנועת זמן הכובשת אותו , מאיימת עליו וממוטטת את קיומו . אין אדם יודע שעתר ואין אדם יודע קצר ; רק זאת יודע הוא — שכרכרת התהום דוהרת והוא ייקלע אליה , ידיעה זו חשוכה לא לשם העתיד אלא לשם ההווה . היא מקרינה אור חדש , שונה , על חיי אנוש . היא מסלקת את ההונאות ואת הביטחון הנצחי של האדם בקיומו ומציבה אותו לנוכח עצמו . ואולם חוריה מערערת ומפרקת זו ניזונה מהערעור המתמיד של האדם על קיומו : על עצם היותו ועל הטעם והתכלית של חייו , פסואה . כיוצרים רגישים אחרים , שולל את הוודאות הפילוסופית של הקוגיטו הקרטזיאני ; אדרבה , ה " אני " הוא בראש ובראשונה שאלה לעצמו , " מכרך / 7 כלשונו של פסואה . כקירקגור לפניו * חוזר ושואל פסואה את עצמו ואותנו , קוראיו : " אלוהים . אלוהים , אצל מי אבי נוכח ? כמה אני ? מי הוא אני ? מה הוא המרווח הזח שיש כיני לכיני ? " ** שאלות אלו מבוססות , בין השאר , על חוסר יכולתו של חאדם להבחין בינו וכין מופעיו השונים , שהרי " כל אחד מאתנו 4 שם . עמי . 176 5 שם , עמי . 206 - 205 6 שם . עמי . 195 7 שם , עמי , 29 8 ראו שגיא תשב " ב , עמי . 38 - 13 9 פ & ואה הש " ס , השוו גס יונםקר , הכותכ ; " כאיזה ' אני שרוי אנוכיי כרצוני לדעת . אני נדחף לרעת , [ .,. ] האם פחדי הוא הזולת , או שמא אינו אלא אני - עצמי ? " . יונסקר Q | 71 עמי , 38 - 37 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help