sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הגנת הסביבה הימית מפני פעילות של ספנות בים התיכון יש פעילות מסחרית ענפה ומפותחת שמתבססת על נתיבי שיט שחוצים אותו לאורכו ולרוחבו . אוניות מכולה , מכליות נפט , מכליות כימיקלים , אוניות מטען שמובל בתפזורת ואוניות מטען כללי , ספינות עבודה , מתקני קידוח , ספינות מעבורת ואוניות נוסעים – כל אלו מייצרים בעצם פעילותם סוגי פסולת שונים , בין השאר פסולת שומנית , אשפה ביתית , ביוב , כימיקלים וזיהום אוויר ממנועיהם של כל אלה . על פי נתוני מרכז REMPEC של אמנת ברצלונה , בכל רגע נתון מפליגות בים התיכון כ - 2 , 000 אוניות סוחר מכל הסוגים . בים התיכון מועברים מדי שנה כ - 360 מיליון טון של נפט ומוצריו . במהלך השנים שבין 1980 לימינו היו אירועים של זיהום הים התיכון בשמן בהיקף של כ - 75 , 000 טון , אירועים שזיהמו ים וחופים ) איור . ( 1 העולם השכיל להבין כי יש ליצור מערכת בינלאומית של חקיקה והסכמים שתסדיר את הפיקוח על ענף הספנות . כך נחתמה בשנת 1973 ) ושופרה ב - 1978 ( אמנת MARPOL המסדירה באמצעות שישה נספחים את אופן התפעול השוטף הסביבתי ביותר המתחייב מהפעלת אוניות , כדי למנוע זיהום ים תפעולי מכל המקורות האפשריים באוניות , או לצמצם אותו . ביקורות אוניות על אופן יישום MARPOL והחוקים הישראליים המתחייבים מאמנה זו , מבוצעות בידי מפקחי כלי שיט של רשות הספנות והנמלים ובידי מפקחי הגנת הסביבה של אגף ים וחופים . הביקורות האלו מיועדות לבדוק עמידה של כלי השיט , הבעלים שלהם והקברניט בדרישות השונות , לרבות מתקנים נדרשים באונייה , ניהול דלקים וכימיקלים , נהלים , ספרים וציוד חירום . תקלות ותאונות ימיות קורות , ולצערנו גם יקרו . לכן השאיפה של ארגון הספנות הבינלאומי IMO באמצעות סדרת אמנות ומערכת מסועפת של חקיקה והסכמים בינלאומיים , היא לצמצם ככל האפשר את האירועים הללו , ובכך גם למנוע זיהום ונזק לחיי אדם , לרכוש ולסביבה הימית והחופית ) איור . ( 2 למקורות המסכנים את הסביבה הימית נוספו לאחרונה גורמי הפעילות סביב תגליות הגז ) ואולי נפט ( במים הכלכליים הישראליים וכן בקפריסין ובמצרים ) איור . ) 3 ההתמודדות עם תעשיית האנרגיה עתירת המשאבים והידע הייחודי מכתיבה היערכות חדשה גם ברמת הידע הטכנולוגי הנדרש , ככל שמדובר בקידוחי ים עמוק – תחום חדש שהתפתח מאוד בעשור האחרון בעולם – וגם ברמת ההנחיה והפיקוח המקצועי הנדרשים בשטחים אשר נמצאים מחוץ למים הלאומיים של ישראל במרחקים של עד 70 מיילים ימיים ) כ - 130 ק ” מ ( . איור . 2 האונייה “ ולדימיר סבינסטופ ” שנפלטה לחוף בסערה , בפברואר . 2001 חוף חברת החשמל , אשדוד . צילום : יצחק קודוביצקי . איור . 1 זיהום נפט בחופי הים התיכון בדרום הארץ , פברואר . 2005 צילום : רני עמיר .

העמותה הישראלית למדעי הימים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help