sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

קיבוצים , מושבים , יישובים ערביים , יישובים פרווריים ותצורת ביניים . הערים רציפות ) יחסית ( , מגוונות בצורות הבנייה ובשימושים , גדולות יחסית לסביבתן וממורכזות — התנועה זורמת אליהן . העיירות דומות להן , בקנה מידה קטן יותר . הקיבוצים שומרים במידה רבה על צורתם הישנה , למרות השינויים הדרמטיים שעברו עליהם : מתחמים סגורים מוקפים כביש פריפריאלי וחלוקה פנימית ברורה לפונקציות — מגורים פזורים בתוך הירוק , חקלאות , מוסדות ) ובראשם מבנה חדר האוכל עם הדשא המרכזי ( , תעשיה , שדות גדולים . סימני השינוי ניכרים גם הם : פרימה ברמות שונות של המבנה המסתגר ) יותר בקיבוצי מרכז הארץ דוגמת שפיים , שאיבד כמעט כליל את צורתו המקורית , פחות בקיבוצים פריפריאליים ( , גידול ניכר בחלקים המסחריים הפתוחים והרחבות בנייה שונות באופיין מן הקיים . גם המושבים שומרים עדיין ברובם על צורתם המקורית : רחובות אחדים מצטלבים או משיקים קלות , שלצדם בתי מגורים ומאחוריהם חלקות חקלאיות , עם חלק ציבורי במרכז , וירוק . גם כאן ניכר השיבוש : הרחבות מגורים בהופעות שונות — מפוזרות , בנויות בצמוד לקיים או מרוחקות מרחק מה מן החלק הוותיק . היישובים הערביים מציעים סדר אחר . הם צפופים וקונצנטריים ומתפשטים לצדדים באופן שנדמה אקראי , לא מאורגן . החקלאות נפרדת מהמגורים ) לעומת המושבים ( , המרחב הציבורי אינו ניכר לעין , הם אפורים , אין ירוק ) ואני מוסיפה על הנראה לעין את הידוע , כי המבנה שלהם הוא פרי של אופן צמיחתם ההיסטורית והמגבלות שהוטלו עליה : האורבניזציה המהירה הכפויה , הבעלות הפרטית בעיקרה על הקרקע , ארגון המגורים המשפחתי ההיסטורי , המשתנה בהדרגה בהיעדר תשתית ארגונית הולמת , מצוקת הקרקע , היעדר תכניות מתאר הולמות והתרחבות מסודרת , היעדר תודעה של הפרשה לצרכי ציבור ( . מתוך המבט על צורות המחיה אני יכולה להבין משהו על אופי הבעלות או מה שנשאר ממנה — משותף ) קיבוצים ( או פרטי ) ערים , פרוורים ( , ועל קהילתיות ) קיבוצים , פרוורים לעומת ערים ( . אלה דברים הניכרים לעין , ופירושו של דבר שיש גם נראות פרוורית . בהמשך אנסה להגדירה . אני רואה פערים : ההבדל שבין החקלאות היהודית של הקיבוצים ושל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help