sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר ספר העקרים לדי יוסף אלבר הוא מן החיבורים המפורסמים ביותר בקורפוס ההגות היהודית של ימי הביניים . מסקירה ביבליוגרפית מקיפה עולה כי אף שחיבור זה מהכר פעמים רבות בספרות המחקר העוסקת בהגדת היהודית בתקופה זו , מעטים הם המחקרים שיוחדו לו ישירות . יתר על כן , בם מחקרים ספורים אלה התמקדו בדרך כלל בחשיפת מקורותיה הפילוסופיים של משנת אלבר ובהשפעת הרקע ההיסטורי שבמסגרתו פעל על מגמותיה המרכזיות , וזנחו במידה רבה אה מלאכת העיון היסודי בגופי תורותיו , אפשר שאחד הגורמים להעדפתם של כיווני מחקר אלה היה עמדתו של יוליוס גוטמן , מחשובי חוקרי ההגות היהודית של ימי הביניים כמאה העשרים : הוא ראה כאלבו הוגה בינוני ברמתו וגרס כי כתיבתו נושאת אופי לקטבי , סיכומי ונטול חידושים מהותיים . הספר שלפביבו מציע ביתוח של משבתו הפילוסרפית הרתית של אלבו , שבמסגרתו נבחנים לראשונה הדיונים הנערכים בסוגיות רבות ומרכזיות בספר העקרים בחינה שיטתית ומקיפה , הניתוחים השונים המוצעים במסגרת זו מושתתים על קריאה זהירה ומוקפדת של טקסט זה , ובאופן מיוחד מודגש כאן הממד הסגנוני הסםררתי של ספר העקרים . התזה המרכזית שעולה ומתגבשת במחקר הנוכחי היא שספר העקרים נכתב בסגנון הכתיבה האזוטרית , דהיינו תוך הצגת תפיסות מסוימות ברובד הנבלה והחיצוני של הדברים , ותפיסות אחרות , המנוגדות לראשונות , ברובד הנסתר והפנימי שלהם . תזה נוספת מתייחסת לחלוקתו הפנימית של ספר העקרים . ולפיה לבד מן הפער הכרונולוגי בין כתיבת גרסתו המקורית של מאמר א של ספר זה לבין השלמת כתיבת הספר כולו קיים פער מהותי כתוכן הדיונים ובסגנונם בין מאמר א לבין שלרשת המאמרים הנוספים , ארבעת פרקי הספר מוקדשים לביסוסן של שתי תזות אלה ולדיון במשמעוירתיהן . בפרק הראשון מונחים יסודותיהן השיטתיים ונידון המשקל שמייחס להן אלבו במילותיו הוא ; בשלושת הפרקים האחרים מנותחוה בקפידה סוגיות עיוניות מרכזיות הנידונות בספר העקרים — בתורת האלוהות , בתורת האדם ובתורת ההשגחה והגמול - תוך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help