sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

הממשות היא הדבר כשהוא לעצמו , היא הראשית והאחרית של תולדות המשמעות בסיפורי עגנון . אך הממשות היא גם הייצוגיות כשהיא לעצמה . כמו למשל שמות הכתבים וסופריהם ( ספרי הלכה , ספרי קבלה ושו״ת ) שעגנון גודש בהם את יצירותיו , והם נראים כעצמים ארכיאולוגיים מגיים המקיפים , טרם יעלו באש , את האיש הכותב בספרייתו בבאד הומבורג או בחדרו בתלפיות , והם עטים פתאום על גיבורי הסיפור כשליחי הגורל הרודף את מי שכתב אותם ( ׳אגדת הסופר׳ ) , ואחר כך את מי שרכש אותם ( ׳האיש לבוש הבדים׳ ) , את מי שהחביא אותם ( ׳מחמת המציק׳ ) או את מי שהעז להתעלם מקולם המצווה ( ׳שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו׳ ) . ספרים הם גורלות לעצמם . הם ממשויות אורבות חרישית וזוממות ביצירת עגנון . ספרים הם חרטומה המבצבץ של מציאות שנטרפה בים של מעשים , ואליה משתוקקים הגיבורים שאינם יודעים כי הספרים שהם מושים מהמים הם צללים שהגיחו מעולם שממנו עליהם לנוס על נפשם . ספרים הם כמעט נושאו העיקרי של הספר הזה . ההתפשטות הזו של הממשי פנימה ביצירת עגנון מציעה שפע בלתי מוכל ; בשביל גיבוריו כמו בשביל קוראיו וחוקריו . עולם של אלף דמויות , כמו שהעיד עגנון על הרומן השרוף בצרור החיים שכתב בבאד הומבורג – כאילו אירע לו לרומן זה דבר מה שעגנון זמם על מי מגיבוריו ( אולי על רפאל ב׳אגדת הסופר׳ ?) . למרבה ההפתעה , אסון ההיעדרות הספרותי הזה אינו פוגם בחוויית המלאות הנוכחת בכתביו . האבדן הזה , שציער וסקרן רבים מחוקרי עגנון , אין לו נוכחות פוערת פצע בתודעה ספרותית היסטוריוגרפית , למעט כנראה בחייו של הסופר עצמו . אין בו באבדן הזה מה שיש למשל בהיעדרות הטרגית של רומן אבוד אחר , המשיח של ברונו שולץ . גם אין הוא מלווה באותה כמיהת לב בלתי מסופקת שקוראי פיירברג , גנסין או ברנר חשים כשהם שואלים את עצמם מה עוד יכולים היו סופרים אלה שנפטרו בדמי ימיהם לכתוב לאחר ׳לאן ? ׳ , לאחר ׳אצל׳ , או לאחר שכול וכשלון . ואין זאת רק משום שעגנון הספיק לכתוב הרבה כל כך לאחר אבדנה של היצירה הזו . אפשר לשער כי גם אילו היה היקף יצירתו כדי מחצית , או אילו הייתה יצירתו קרובה לסיומה לפני שיבתו לארץ ישראל לאחר שנות גרמניה , עדיין היו הסנוורים של מה שנדפס מונעים באורם הבוהק את המבט לחור שחור זה של היצירה האבודה בצרור החיים , ומעלימים אותה מהתודעה ההיסטוריוגרפית . זוהי מלאות ושלמות המכחידה כל אבלות ספרותית על מה שאבד או על מה שעדיין לא נכתב . מלאות חסרת גבולות עד כדי כך , שכל שאלה על מה ש׳נעדר׳ ממנה נראית מסדר פחות ערך מול היש הטוטלי שלה . ׳מחשבות ' על עגנון הן בעבורי כמעט הפרקטיקה הביקורתית האפשרית היחידה מול האפוס היהודי הגדול ביותר בתולדות הפרוזה היהודית . ׳מחשבות׳ הן דילוגים מאזור מואר בהבלחת הרף עין אחד של הבנה אל הבנה אחרת שמבקשת להיכתב

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help